بررسی 5 دلیل کم شدن روغن موتور خودرو
بررسی 5 دلیل کم شدن روغن موتور خودرو

سیستم روغن کاری در یک موتور مدرن خودرو هابه طور کلی در حالت کاملاً بسته است.این موضوع به این معنا است که هر چقدر مایع در سیستم روغن موتور خودرو وجود داشته باشد، این مقدار باید همیشه برای سیستم تامین شود. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان خودرو نباید مقدار زیادی روغن از دست بدهد.

با این حال، رانندگان موظف هستند که به طور دوره ای و مدارم سطح روغن موتور خودروی خود را بررسی کنند. اگر میزان آن کم تر حالت استاندارد باشد، مشکل دارید که یا روغن موتور به مرور زمان به آرامی نشت می کند یا موتور در حین احتراق روغن می سوزاند.

نگاهی کلی به کاهش میزان روغن موتو در خودرو

در حالی که می‌توانید با خیال راحت خودرویی را با موتوری که کمی روغن می‌سوزاند یا موتوری که نشتی جزیی در موتور دارد کار کنید، همچنین نیاز است که سطح روغن را به دقت زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم سیستم را خاموش کنید. کارکردن خودرو با روغن ناکافی می‌تواند منجر به آسیب اصطکاک ناشی از تماس فلز با فلز و گرمای بیش از حد شود – که هر دو می‌توانند به مرور زمان موتور شما را کاملاً از بین ببرند!

ما در این صفحه به بررسی و معرفی پنج روش متداول از دست دادن روغن موتور و نحوه رسیدگی به آن ها را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است که درصورت نیاز می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

اولین مورد وجود نشتی تابه روغن موتور خودرو

زیر موتور تمامی خودرو ها، تشت روغن تعبیه شده است، محل قرار گیری دقیق آن جایی است که روغن با خنک شدن موتور پس از توقف کارکردن ماشین، در آنجا ته نشین می شود. از آن جایی که این بخش از دستگاه های به کار رفته در تولید خورو در قسمت پایین زیرشاخه خودرو قرار دارد، تابه های روغن موتور در آسیب ناشی از موانعی همانند جاده، عبور از سرعت گیرها و برخورد با  موانعی درخارج از جاده است.

وجود نشتی تابه روغن موتور خودرو
وجود نشتی تابه روغن موتور خودرو

اگر واشر تشت روغن ( که با نام واشر تخت نیز شناخته می شود ) پاره شود و آسیب جدی ببیند، یا در خود ظرف شکاف ایجاد شود، بدون شک روغن موتور موجود در مخزن شروع به نشت خواهد کرد. به احتمال زیاد پس از نشی روغن موتور خودرو متوجه لکه سیاه یا قهوه ای روی زمین در زیر ماشین خود خواهید شد. جایگزین کاسه روغن و واشر یکی از اصلی ترین و ساده ترین راه ها برای مقابله با مخزن روغن تعبیه شده در خودرو ها است که روغن را به سرعت از دست می‌دهد.

دومین مورد نشانه هایی از بروز آسیب در روغن

تقریبا در هر نقطه ای از موتور احتمال دارد نوعی از نشتی ایجاد شود. از آنجایی که روغن در کل موتور مورد نیاز است، مکان‌هایی در خودرو وجود دارند که یک ترک کوچک می‌تواند اجازه خروج روغن را بدهد: آن دسته از موارد عبارت اند از:

  • آب ‌بند اصلی عقب
  • واشر سر
  • و سایر نقاط روی موتور

تابه روغن تعبیه شده در خودرو ها، نمی تواند توسط ویژگی های جاده دچار آسیب شود. چرا که به زودی فرسوده شده و با گذشت زمان شروع به نشتی روغن می کند و این موضوع صرفا یک فرسودگی معمولی به شمار می رود.

دومین مورد نشانه هایی از بروز آسیب در روغن
دومین مورد نشانه هایی از بروز آسیب در روغن

در صورتی که احتمال دارد در مدت زمان سریع این اتفاق رخ ندهد، می توانید گودال روغن را تشخیص دهید، یا اگر به زیر ماشین نگاه کنید، می توانید از چکه های روغن را ببینید، روغن آهسته در نزدیکی بالاتر از موتور ممکن است چیزی قابل مشاهده باقی بماند.

سومین مورد وجود دریچه PVC بد

نشتی موتور روغن یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل بروز نشتی در روغن موتور خودرو است. روغن سوزی نیز از دیگر دلایل اصلی و مشکل ساز نشتی روغن موتور در خودرو ها است که می تواند مشکلات جدی به بار بیاورد.

دریچه PVC بد قطعه در خودرو است که در صورت خراب شدن یا آسیب دیدن باعث روغن سوزی موتور خودرو خواهد شد. اگر سوپاپ دریچه PVC بد در خودروی شما دچار آسیب شده است، می توانید به راحتی و در مدت زمانی کوتاه به تعویض آن بپردازید.

لازم به ذکر است که عدم تعویض آن مشکلاتی جدی و در برخی مواقع جبران ناپذیر را برای خودرو و سرنشینان به وجود خواهد آورد. این قطعه به طوری طراحی و ساخته شده است که در صورت اعمال فشار بیش از حد به آن و وارد شدن هوای بیشتر از گنجایش این سوپاپ، این قطعه شروع به نشتی خواهد کرد. نتیجه نشتی آن سوزاندن روغن موتور خودرو ها خواهد بود.

چهارمین مورد برخورداری خودرو از سوپاپ و راهنما سوپاپ های بد

تعمیر دو دلیل آخر که عاملی برای روغن سوزی موتور خودرو ها به حساب می آید، بدون شک نیازمند به هزینه بیشتر و افراد متخصص در حوزه خواهد بود. این دسته از دریچه ها در موتور روغن خودرو ها باز می شوند تا هوا و سوخت اجازه وارد شدن به محفظه احتراق در خودرو ها شده و تمامی گاز ها وارد شده از طریق اگزوز از موتور خودرو خارج شود.

سرعت و روند باز و بسته شدن این بخش در خودرو ها بسیار سریع انجام می شود و روغن موتور آن ها را روغن کاری می کند تا در هر ساعت ده ها و حتی صدها بار باز و بسته شوند. با گذشت زمان، فرسودگی موتور می تواند به خود سوپاپ اجازه دهد تا روغن را به داخل سیلندرها دقیقا هممان جایی که موتور به سرعت روغن موتور خودرو را می سوزاند، نشت کند.

برای جلوگیری از سوختن روغن موتور در خودرو ها، باید سوپاپ ها و آب بند سوپاپ ها را در موتور خودرو های خود نصب کنید. همچنین می توانید در صورت اجازه مکانیک متخصص به راحتی به سوزاندن روغن موتور در خودروی خود بپردازید. فقط سطح روغن را در جایی که باید با بررسی سطح سطح و در صورت لزوم کمی روغن اضافه کنید.

مورد پنجم وجود حلقه های پیستون بد در موتور خودرو

این مورد نیز بسیار شبیه به مورد توضیح داده شده در بالا است.

حلقه های پیستون بد در موتور خودرو
حلقه های پیستون بد در موتور خودرو

اما از طرفی دیگر سوپاپ ها در بالای سیلندرهای احتراق و همچنین در قسمت پایینی پیستون قرار گرفته اند. پیستون در سیلندر بالا و پایین می رود و رینگ های پیستون آن را به دیواره های سیلندر می بندند تا روغنی از آن عبور کند. با گذشت زمان، این رینگ های پیستون به احتمال زاید فرسوده خواهند شد. چرا که روغن موتور موجود در پیستون های مخزن از میل لنگ پیستون عبور می کند و این بخش نیز محل روغن سوزی موتور خودرو است.

کلام آخر

در این محتوا به بررسی 5 دلیل کم شدن روغن موتور خودرو پرداخته شد. اگر خودروی شما نیز دچار نشت روغن موتور شده است، می توانید با مطالعه این محتوا به بررسی دلایل و علائم این مشکل در خودروی خود بپردازید. همان طور که دانستیم نشتی روغن موتور می تواند عوارض و مشکلاتی را به بار بیاورد که نتوان آن را جبران کرد. ار این رو سایت ثریاکو در هر لحظه آماده ارائه خدمات و رفع ابهامات شما در این راستا است.

در نهایت می توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کرده و به ابهامات و سوالات مطرح شده درباره بهترین نوع روغن خودرو اطلاعات کسب کنید.