انتخاب بهترین روغن موتور خودرو 405 پراید پارس تیبا برلیانس ساینا
انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو شما

انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو شما:

فرقی نمی کند خودرو شما خارجی یا ایرانی یا پژو 405 ، پراید ، پارس ، سمند ، دنا ، برلیانس و… باشد با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب را بین روعن موتور های موجود در بازار برای خودرو خود داشته باشید.

روغن موتور های موجود در بازار را می توان در 3 مورد با یکدیگر مقایسه و بهترین آن ها را مشخص کرد:

  1. ویسکوزیته یا غلظت
  2. کیفیت یا API روعن
  3. جنس روغن

ویسکوزیته روغن موتور:

منظور از ویسکوزیته بر روی بسته بندی روغن همان غلظت روغن موتور می باشد که مقدار آن بهترین و بدترین روغن را نشان می دهد.
هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، کارکرد موتور روان‌تر و دوام روغن موتور (زمان تعویض) نیز بیشتر است.
در روغن‌های ویسکوزیته بالا، بعد از استارت انجین، زمان بیشتری طول می‌کشد که روغن به تمامی اجزا برسد.
هرچقدر ویسکوزیته کمتر باشد، روغن در زمان کمتری (بعد از استارت) به اجزای مختلف می‌رسد، اما درعوض روان‌کنندگی آنها نیز کمتر است.

روغن‌هایی را که یک درجه ویسکوزیته (Single-Grade) داشته باشند با استاندارد SAE نشان می‌دهند، مانند SAE 30. روغن‌های تک‌درجه‌ای مناسب استفاده در دماهای بالا یا دماهای پایین هستند، اما زمانی که دما متغیر باشد نباید از آنها استفاده کرد.

امروزه کاربرد روغن‌های تک‌درجه‌ای تنها در موارد خاص است.عددی که بعد از SAE می‌آید بیانگر ویسکوزیته روغن است؛ به عنوان مثال روغن SAE 30 خاصیت روان‌کنندگی کمتری نسبت به روغن SAE 60 دارد.


بهترین برند روغن موتور خودرو


روعن هایی با چند درجه ویسکوزیته:

روغن‌هایی را که چند درجه ویسکوزیته (Multi Grade) داشته باشند با استاندارد SAE و به همراه حرف لاتین W نشان می‌دهند.
روغن‌های چنددرجه‌ای بهترین و مرسوم‌ترین روغن‌های موجود در بازارند و به دلیل آنکه در محدوده دمایی متغیری قابل استفاده‌اند، به روغن‌های چهارفصل نیز معروف‌اند که جزء بهترین روغن موتور های درون بازار هستند.

بهترین روغن موتور سمند و 206 دنا رانا جیلی جک ریو

دقت کنید که اعداد قبل و بعد از W بیانگر درجه ویسکوزیته است، نه دمای روغن.عدد قبل از W نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین (دمای انجین) است.
هرچه این عدد کمتر باشد، قابلیت استفاده از روغن در دمای پایین‌تر نیز بیشتر است.عدد بعد از W نشان‌دهنده ویسکوزیته در دمای بالا (دمای عادی انجین) است.
هرچه این عدد بزر‌گ‌تر باشد، روغن در دمای بالاتر چسبنده‌تر و سفت‌تر است.به عنوان مثال در روغن 10W40، عدد 10 نشان‌دهنده درجه ویسکوزیته در زمان استارت انجین و عدد 40 نیز نشان‌دهنده درجه ویسکوزیته در دمای عادی انجین است.

بهترین کیفیت روغن موتور یا API روغن:

کیفیت روغن و همچنین پیشرانه مناسب آن را باید از استاندارد API تشخیص داد. API مخفف عبارت American petroleum institute یا انستیتو نفتی آمریکاست.

اگر روغن برای استفاده در پیشرانه بنزینی باشد، اولین حرف با S آغاز می‌شود، مانند API SL.اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی باشد، اولین حرف با C آغاز می‌شود، مانند API CI.اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی و همچنین بنزینی باشد، از هردو حرف برای آن استفاده می‌شود، مانند API SL/CI.

بهترین API روعن موتور خودرو با کیفیت بالا

حرف دوم بعد از API، نشان‌دهنده سطح کیفیت روغن است و هرچقدر این حرف به حروف انتهایی الفبای لاتین نزدیک‌تر باشد، بهترین کیفیت روغن موتور را دارد.

در پیشرانه‌های بنزینی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.در پیشرانه‌های دیزلی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.

حنس و بهترین مواد استفاده شده در روغن موتور خودرو:

1.روغن معدنی یا نفتی:

این روغن‌ها مستقیما از نفت خام حاصل می‌شوند و از آنجایی که کمترین کیفیت را دارند، معمولا از دو دسته دیگر ارزان‌ترند.
مهم‌ترین عیب روغن‌های مینرال این است که در دماهای خیلی بالا رقیق و در دمای خیلی پایین غلیظ (و نسبتا جامد) می‌شوند.
اگر روغنی از جنس مینرال باشد، اکثر سازندگان عبارت مینرال را (به دلایل بازاریابی!) روی قوطی روغن نمی‌نویسند

2. روغن سینتیک یا سنتزی یا تمام سینتیک:

این روغن‌ها به صورت آزمایشگاهی ساخته می‌شوند و نسبت به تغییرات دمایی، مقاومت بسیار خوبی دارند.
از این‌رو قیمتشان نسبت به دو دسته دیگر گران‌تر است ولی باتوجه به عمر بیشتر، روانکاری بهتر، غیرسمی بودن، جلوگیری از خوردگی و کاهش نسبی مصرف سوخت (به دلیل اصطکاک کمتر قطعات) خریداری آنها (به‌رغم قیمت بیشتر) اقتصادی‌تر است.

3. روغن نیمه سنتیک یا نیمه سنتزی:

این روغن‌ها بین روغن‌های مینرال و سینتیک قرار می‌گیرند.
به خاطر داشتن ترکیبات اضافه‌ای نسبت به مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت (مانند دورهای بالای موتور) توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند.

جنس روغن را هیچ‌گاه از سینتیک به مینرال تغییر ندهید. تغییر مینرال به سینتیک معمولا اشکالی ندارد، ولی بازهم از انجام چنین کاری خودداری کنید، چراکه به دلیل تغییر ویسکوزیته ممکن است واشرها، کاسه نمد و حتی روانکاری یاتاقان‌ها دچار مشکل شود.

بهترین روغن موتور خودرو 405 و پراید و پارس ، سمند ، دنا و… همان است که سازنده توصیه می‌کند، بنابراین برای اطلاع از نوع روغن خودروتان به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگی‌های رسمی مراجعه کنید.