چرا خودروها در برخی شرایط آب و هوایی ریپ می­زنند؟
چرا خودروها در برخی شرایط آب و هوایی ریپ می­زنند؟

وسیله نقلیه شما عملکرد ضعیفی دارد؟ ناگهان کنترل ماشین از دست شما خارج شده و ماشین در حال خاموش شدن است؟ در این مقاله می­خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا خودروها در برخی شرایط آب و هوایی ریپ می­زنند؟ اگر ماشین شما هنگام رانندگی به طور ناگهانی شروع به ریپ زدن می­کند، اصلا ، وحشت نکنید. شما باید در اسرع وقت، خودرو را عیب یابی کرده و در صورت امکان از یک تکنسین مجرب خودرو بخواهید که ماشین شما را بررسی کند.به طور کلی بررسی کنیم علت ریپ زدن خودرو چیست.

آنچه در این مقاله می­خوانید:

  • عیب یابی اولیه خودرو
  • شمع­های ماشین را بررسی نمایید.
  • انژکتور سوخت دچار مشکل شده است.
  • اشکال در سیستم اگزوز و ترمز

عیب یابی خودرو در شرایط متفاوت آب و هوایی

آیا چیزی استرس آور­تر از این هست که هنگام رانندگی، ناگهان ماشین شما شروع به ریپ زدن کند؟ در این حالت، تمرکز بر رانندگی ایمن دشوار است و احتمال اینکه خودروی شما در وسط جاده خاموش شود، دور از انتظار نیست. بدترین بخش این است که شما نمی­دانید چه چیزی باعث آن شده است یا چگونه آن را برطرف کنید. خوشبختانه، ما در مجموعه فروشگاهی اینترنتی ثریاکو اینجا هستیم تا شایع ترین علل ریپ زدن خودرو را به شما معرفی کنیم و بگوییم بهترین عملکرد در این مواقع چیست.

عیب یابی خودرو در شرایط متفاوت آب و هوایی
عیب یابی خودرو در شرایط متفاوت آب و هوایی

شمع­های ماشین را بررسی نمایید

بدون جرقه، هیچ راهی برای احتراق سوخت در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت. شمع­ها همیشه جزء حیاتی موتور احتراق داخلی بوده­ اند. در واقع شمع­ها برای انتقال سیگنال الکتریکی ارسال شده از سیم پیچ احتراق در زمان از پیش تعیین شده برای ایجاد جرقه­ای طراحی شده اند که مخلوط هوا و سوخت را در داخل محفظه احتراق مشتعل می­کند.

هر وسیله نقلیه به نوع خاصی از شمع ساخته شده از مواد خاص و با شکاف شمع مشخص شده توسط مکانیک در هنگام نصب نیاز دارد. شمع­های خوب به طور موثر سوخت را می سوزانند، در حالی که شمع های بد یا خراب می توانند باعث شوند که موتور به هیچ وجه روشن نشود یا اینکه در اثر قرار گرفتن در معرض شرایط جوی نامناسب، باعث ریپ زدن ماشین شوند.

در مجموع، شایع ترین علت ریپ زدن ماشین در حال حرکت به نقص در کارایی شمع خودرو مربوط می­شود. همانطور که اشاره کردیم، یک شمع از موادی تشکیل شده است که با هم کار می­کنند تا جرقه­ای را به اندازه­ای داغ تولید کنند که مخلوط هوا و سوخت را مشتعل نماید. هنگامی که این مواد فرسوده شوند، کارایی شمع کاهش می­یابد که در نتیجه می­تواند به میزان قابل توجهی شتاب خودرو را کاهش دهد.در صورتی که خودروی شما جز محصولات ایران خودرو باشد می توانید در فروشگاه سایت ما انواع وایر شمع ایران خودرو را پیدا کرده و شمع موردنظر خود را از ما خریداری کنید.

البته این فقط یکی از علت­های ریپ زدن خودرو در شرایط جوی نامطلوب بود، این اتفاق ممکن است ناشی از چندین عامل دیگر از جمله فیلترهای بد سوخت، کثیف یا گرفتگی انژکتور سوخت، یا مشکلات رایج دیگر باشد که در ادمه به آنها نیز می­پردازیم.

اشکال در انژکتور سوخت

همه ما به خوبی می­دانیم که یکی از شایع­ترین مشکلاتی که اکثر رانندگان در حین رانندگی تجربه کرده­اند و چندان هم خوشایند نیست، مسئله ریپ زدن ماشین در حین حرکت است. این مسئله علاوه بر اینکه می­تواند ناشی از ایراد شمع خودرو باشد، می­تواند تحت تاثیر اشکال در انژکتور سوخت باشد.

مشاهده علائم کثیف شدن انژکتورهای سوخت که معمولا به شکل تلو تلو خوردن ماشین، خود را نشان می­دهد به شما کمک  می­کند تا یک رانندگی ایمن را تجربه کنید.

اشکال در انژکتور سوخت
اشکال در انژکتور سوخت

فیلتر بنزین، پمپ و انژکتورهای خودروی شما همگی بخشی از یک سیستم زیر کاپوت به هم پیوسته هستند. فیلتر، پمپ و انژکتورها با هم اطمینان حاصل می­کنند که موتور شما مخلوط صحیح سوخت و هوا را دریافت می­کند. نحوه عملکرد کل سیستم سوخت به شکل زیر است:

  • پمپ بنزین خودروی شما بنزین را به انژکتور سوخت می­رساند.
  • انژکتور سوخت با زاویه بسیار دقیق، سوخت را به منیفولد ورودی تزریق می­کند.
  • در منیفولد ورودی، هوا و سوخت مخلوط می­شوند.
  • مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق فشرده می­شود و واکنش شیمیایی مورد نیاز برای تامین انرژی موتور شما را مشتعل می کند.

نکته: همانطور که ملاحظه می­کنید سیستم سوخت ارتباط مستقیمی با شرایط جوی دارد. چنانچه خودرو در حال حرکت در شرایط آب و هوایی نامناسب باشد، این احتمال وجود دارد که کارایی آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می­کند. در حقیقت، با دانستن رقص پیچیده­ای که در سیستم تزریق سوخت شما جریان دارد، به راحتی می­توانید متوجه شوید که انژکتورهای سوخت بد یا کثیف می توانند نقص بزرگی را در کارایی خودرو شما ایجاد کنند.

به طور مثال؛ این مشکل باعث می‌شود که موتور احساس کند در حال پاشش است – ارتعاشات را از طریق ماشین ارسال می‌کند. هنگامی که مشکل انژکتور سوخت تعادل ظریف بین سوخت و هوای ورودی به موتور را به هم می زند، چنین اشتباهاتی ممکن است رخ دهد.

اشکال در سیستم اگزوز و ترمز

افزون بر عواملی که تاکنون بررسی کردیم، اشکال در سیستم اگزوز و ترمز نیز می­توانند به عنوان علت ریپ زدن خودرو در شرایط آبو هوایی مختلف شناخته شوند. برای حفظ امنیت خود و خانواده‌تان تا حد امکان، به ترمزهایی نیاز دارید که در شرایط عالی باشند. هنگامی که خطر به طور ناگهانی در جاده ایجاد می شود، بسیار مهم است که ترمزهای شما به خوبی کار کنند. در صورت بروز اولین نشانه مشکل ترمز، بهتر است به اولین تعمیرگاه نزدیک خود، مراجعه کنید تا بازرسی کامل انجام شود. در بین نشانه رایج مشکل ترمز، تلو تلو خوردن ماشین یا همان به اصلاح ریپ زدن، بسیار شایع­تر است.

اشکال در سیستم اگزوز و ترمز
اشکال در سیستم اگزوز و ترمز

وقتی ترمزها درگیر هستند، وسیله نقلیه شما ممکن است به یکباره شروع به لرزیدن کند. این یک مشکل ایمنی بزرگ ایجاد می کند و باید به سرعت توسط یک مکانیک رسیدگی شود چرا که کنترل خودرو را از دست شما بیرون می­آورد یا اینکه ممکن است در وسط جاده خاموش شود. اینها می­توانند حوادث خطرناکی را به دنبال داشته باشند.

مشکل رطوبت یا هوا در سیستم ترمز می­تواند باعث شود که پدال ترمز تحت فشار منظم به سرعت روی زمین بیفتد و در این صورت، شما با حالت ریپ زدن خودرو مواجه خواهید شد. در صورتی که احساس میکنید، در حال رانندگی، هر چقدر پای خود را بر روی ترمز فشار می­دهید اما چندان واکنش خوبی از ماشین دریافت نمی­کنید، به شما توصیه می­کنیم حتما از یک تعمیرکار متخصص بخواهید سیستم ترمز و اگزوز خودروی شما را مورد بررسی قرار بدهد.ممکن است یکی از دلایل خرابی مربوط به لنت ترمز باشد. در صورتی که از محصولات ایران خودرو استفاده می کنید می توانید لنت ترمز ایران خودرو را در فروشگاه ثریاکو جستجو کرده و محصول خود را از ما خریداری کنید.

نتیجه ­گیری علت ریپ زدن خودرو

وقتی ماشین شما شروع به لرزش می­کند، این به شما می­گوید که ممکن است انژکتورهای سوخت کثیف در محل کار وجود داشته باشد. با این حال، انژکتورهای سوخت کثیف تنها یکی از چندین مشکل موتور است که می­تواند منجر به خاموشی ماشین و از کار افتادن موتور شود. نقص فنی شمع خودرو و اشکال در سیستم اگزوز و ترمز ماشین نیز می­توانند به عنوان عوامل مهم دیگر، شناسایی شوند.

اگر این مشکلات را در ماشین خود مشاهده کردید، تکنسین­های متخصص ما در وب سایت ثریاکو به اصل مشکل پی خواهند برد و راهنمایی­های لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد. یک سیستم اگزوز و ترمز کاملاً کارآمد به رانندگی ایمن و بدون خطر، کمک می کند. هنگامی که همه چیز در خودروی شما کاملا سالم و بهینه باشد، ماشین شما می­تواند به طور کاملا رضایت­بخشی در تمام شرایط آب وهوایی، کارایی خود را حفظ کرده و عالی، به نظر برسد.