درباره لنت ترمز خودرو چه می دانید
همه چیز را در رابطه با لنت ترمز بدانید!

اهمیت لنت ترمز خودرو

در این مطلب سعی داریم توضیحاتی در رابطه با لنت ترمز ارائه دهیم. يكى از بخش‌هاى مهم و قابل توجه  در هر خودرو، سيستم ايمنى آن است. ترمز يكى از بخش‌هاى ايمنى و طبيعتاً مهم در يك خودرو مي‌باشد. سيستم ترمز به دو دسته مكانيكى و هيدروليكى تقسيم مي‌شود. در دسته مكانيكى با فشردن پدال، نيرو از طريق كابل واسط به كفشك‌ها منتقل مي‌شود. در دسته هيدروليكى، اين نيرو توسط لوله‌هاى حاوى روغن به پيستون‌هاي سيستم ترمز منتقل و پيستون‌ها با فشار بر روى كفشك، باعث ايجاد اصطكاك شده كه نتيجتاً عامل كاهش سرعت و نهايتاً توقف خودرو مى‌شود.

با توسعه روز افزون صنعت خودروسازي، خودروسازان و قطعه سازان درصدد ارتقاء كيفيت و بهبود عملكرد اين بخش از خودرو كه تاثير عمده‌اى در ايمنى يك خودرو دارد برآمده‌اند.

ترمزها انواع شكلي متفاوتى دارند. انواع شكل ترمز ديسكى و كاسه‌اى مى‌باشند، كه هر كدام نحوه عملكرد متفاوت با سيستم عملكردى مختلف بوده وليكن نتيجه يكسان دارند. يكى از اجزاء اصلي در سيستم ترمز، قطعه لنت ترمز است.  این قطعه متشكل از يك صفحه فلزى و مواد ايجاد كننده اصطكاك است.

در گذشته از پنبه نسوز و آزبست براى ايجاد اصطكاك استفاده مي‌شد. اما به مرور زمان و با آشكار شدن خطرات پنبه نسوز و خصوصاً آزبست كه سرطان زا مي باشند، مواد ديگرى براى اين بخش از ترمز ابداع و عرضه گرديد.

به طور كلي بخش اصطكاكى لنت ترمز در ٤ دسته غير فلزي، نيمه فلزي، تمام فلزي و سراميكى توليد مي‌شود.

  • در دسته غير فلزى از پلي اكريلونيتريل و شيشه نفوذ پذير در قالب سلولزى به صورت تنيده شده در كامپوزيت استفاده مى‌شود. اين نوع از لنت به ديسك آسيبي نمي‌رساند اما به جهت پودر شدن سريع، عمر بسيار كمى دارد. به همين جهت و به مرور زمان استفاده از این نوع لنت ترمز كاهش یافته و در پی این کاهش تقاضا، توليد آن نيز كم شده است.
  • در دسته نيمه فلزى از براده‌هاى فلز استفاده مى‌شود و به جهت مواد تشكيل دهنده آن، به ديسك و كاسه ترمز آسيب وارد مي‌شود. بطورى كه لنت ترمز كه يك قطعه مصرفى بوده دوام بيشترى نسبت به ديسك و كاسه چرخ كه قطعه‌اى پر دوام‌تر بوده دارد، به همين جهت چون استفاده از اين نوع لنت‌ها از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نبوده و از نظر فنى نيز آسيب‌زا مى‌باشد، بسيار كمتر مورد استقبال قرار گرفت و توليد آن بسيار محدود شد.
  • در دسته تمام فلز از فولاد منفذدار استفاده مي‌شود. به جهت فولادي بودن جنس بخش ايجاد كننده اصطكاك، ديسك خودرو به سرعت آسيب ديده و از بين مي‌رود. از اين نوع لنت ترمز بيشتر در ماشين‌هاى مسابقه‌اى استفاده مي‌شود و استفاده آن به صورت عمومى مرسوم نمى‌باشد.
  • لنت ترمز سراميكى، نوع دیگر لنت‌های ترمز می‌باشد. این نوع از لنت‌ها با استفاده از موادى متشكل از خاك رس، چينى، رشته‌هاى مسي و… ساخته مي‌شوند. به دليل مواد استفاده شده در اين نوع لنت‌ها ، تعادلى بين محو شدن لنت ترمز و آسيب رسيدن به ديسك و كاسه وجود دارد.

با توجه به ضرورت توجه به محيط زيست و كاهش آلايندگى‌ها، در سال‌هاى اخير سازمان‌هاى مختلفى نسبت به بررسي و پيشگيرى از استفاده مواد مخرب اقدام نموده‌اند. در حال حاضر به جهت مواد بكار رفته در نوع سراميكى و نحوه عملكرد آن، بهترين نوع لنت ترمز همين نوع مي‌باشد.

اهمیت لنت ترمز

نکات مهم در رابطه با لنت ترمز

يكى از نكات مهم در نگهداري لنت ترمز، چك كردن لنت‌ها پس از هر ٨ هزار كيلومتر است. با اين كار ميزان نامسطح بودن يا خوردگى لنت بررسي مي‌شود. در اغلب خودروها در قسمت صفحه كيلومتر چراغ‌هايي به عنوان هشدار تعبيه شده است . يكى از اين چراغ‌ها، هشدار سيستم ترمز مي‌باشد. روشن شدن چراغ هشدار ترمز، دلایل متفاوتى دارد. از جمله دلایل روشن شدن این چراغ، كاهش سطح روغن ترمز و احتمال نشتى در بخش لوله‌هاى انتقال سيال، قطع شدن كابل لنت ترمز و عدم ارسال سيگنال به ECU، اتمام لنت ترمز و هشدار فرارسيدن زمان تعويض آن می‌باشند.

يكى از نكات مهم در زمان فرا رسيدن تعويض لنت ترمز ، دقت در ميزان باقیمانده مواد اصطكاك دهنده است. لازم است بدانيم كه حجم باقي مانده در هر طرف و در هر چرخ بايد برابر باشد و در صورت عدم اين برابرى قطعاً عملكرد سيستم ترمز داراى نقص خواهد بود.

توجه داشته باشيم علایم زير مي توانند نشان از فرا رسيدن زمان تعويض لنت ترمز باشند:

  • شنيدن صداى غير طبيعى در زمان فشار بر روى پدال ترمز
  • ايجاد لرزش در پدال ترمز زمان ترمز كردن
  • پايين رفتن بيش از حد پدال ترمز
  • تاخير در توقف زمان استفاده از ترمز

كشيده شدن ماشين به يك سمت در زمان استفاده از ترمز

نکات مهم در رابطه با لنت ترمز

کمی بیشتر درباره لنت ترمز پراید

همانطور كه مي‌دانيم، خودروى پرايد داراى مدل‌هاى متفاوت و گوناگونى است. در برخى از اين مدل‌ها سيستم و نوع لنت ترمز يكسان می‌باشند و در برخى مدل‌ها متفاوت هستند. در خودروى پرايد از دو سيستم ترمز ديسكى و سيستم ترمز كاسه‌اى استفاده شده است.

ترمز چرخ هاى جلو ديسكى و ترمز چرخ‌هاى عقب كاسه‌اى مى‌باشد. عليرغم اينكه در سيستم ترمز كاسه‌اى قطعات بيشترى بكار رفته است، اما توليد آن هزينه كمترى داشته و اساساً اين سيستم ساده و فاقد پيچيدگى خاصی است.

لنت ترمز پراید

لنت ترمز کوییک

يكى از خودروهاى توليد شده بر اساس پلتفرم پرايد، خودروى كوييك مي‌باشد. كوييك كه در سه تيپ، توليد و عرضه شده است در بخش ترمز داراى قابليت‌هاى ترمز كمكى BAS، سيستم ترمز lso_fix، سيستم ترمز ABS و سيستم ترمز EBD مي‌باشد.

سيستم اصلي ترمز اين خودرو نيز همانند مدل‌هاى پرايد در چرخ‌هاى جلو ديسكى می‌باشد و در چرخ‌هاى عقب، كاسه‌اى است. در حال حاضر براى خودروهاى پرايد و خودروى كوييك برندهاى فراوانى از انواع لنت ترمز در بازار وجود دارد.

لنت ترمز کوییک

 

نکته پایانی

با وجود منسوخ شدن بكارگيري از پنبه نسوز و آزبست، ولی همچنان برخى از توليدكنندگان، به جهت هزينه توليد پايين از اين تركيبات استفاده مي‌كنند. خريداران مي‌بايستى با دقت در خريد و همچنين اطمينان از اصالت كالاى خريداري شده، از خريد كالاى غير استاندارد و نامرغوب خودداري كنند. هم لنت ترمز پراید و لنت ترمز کوییک در شركت‌هاى متعددي توليد و عرضه مى‌شوند.

شركت‌هايي در داخل كشور و شركت‌هایی خارجى، در كشورهاى كره جنوبي و چين مستقر مي‌باشند، که در زمینه تولید لنت ترمز خودروها، فعالیت می‌کنند. به همين جهت در زمان خريد بايد به كيفيت و استانداردهاى ملي و جهانى توليدكنندگان توجه كرد و صد البته بايد به اصالت كالا دقت داشت.