دلیل و علائم روغن سوزی موتور 405 پراید و سمند و پارس
علت و علائم روغن سوزی در خودرو

علت و علائم روغن سوزی در خودرو:

روغن سوزی در تمامی خودروهای احتراق داخلی اتفاق می افتد و فرقی نمی کند خودرو شما پژو 405 ، پراید ، 206 ، پارس ، سمند و …باشد، ما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که علت و علائم روغن سوزی خودرو شما و دلایل این اتفاق چیست.

واژه روغن سوزی در موتور خودرو به طور عمومی به وضعیتی گفته می شود که روغن در پروسه کاری موتور به اتاق احتراق یا مناطق داغ موتور وارد شود و در نتیجه به دلیل گرمای زیاد روغن تبخیر شده و به همراه گازهای خروجی اگزوز از موتور خارج شود.

علت روغن سوزی موتور خودرو چیست؟

روغن به طور کلی در موتور خودرو وظیفه روان کردن جرکت قطعات فلزی موتور بر روی یکدیگر را دارد و وجود آن در موتور خودرو لازم است.
اما طراحی موتور خودروها به گونه ای است که در سیکل کاری موتور،روغن همواره از نقاط داغ یا محفظه احتراق موتور دور بماند و به همین دلیل به طور معمول روغن موتور نمی سوزد.

به طور معمول علت روغن سوزی خودرو به دلیل خرابی رینگ های پیستون خودرو می باشد.
خرابی ریتگ پیستون باعث نفوذ روغن به درون سیلندر شده و باعت سوختن روغن می شود.

علت و دلیل روغن سوزی خودرو و مشکل رینگ پیستون

در صورتی که موتور دچار روغن سوزی شود این جدایی از میان می رود و روغن به مرور سوخته و به صورت دود از موتور و اگژوز خارج می شود که نتیجه آن آلودگی هوا و البته کاهش کارایی موتور می شود.

همچنین کاهش روغن خودرو به واسطه سوختن آن باعث آسیب های جدی به موتور و سرسیلندر موتور می شود.


بیشتر بخوانید: علائم و خرابی بوش و پیستون و رینگ موتور


علائم روغن سوزی در موتور خودرو:

یکی از اصلی ترین علائم روغن سوزی خودرو تولید دود آبی‌رنگی در خروجی موتور است و این مسأله مهم‌ترین و ساده‌ترین نشانه تشخیص وجود روغن‌سوزی در موتور است.

البته میزان تولید دود آبی کاملا بستگی به میزان روغن ترکیب شده با هوا دارد و الزاما در آغاز بروز این مشکل نباید انتظار داشت دود آبی‌رنگ از اگزوز دیده شود.

برای تشخیص وجود روغن‌سوزی در یک موتور از این طریق توجه داشته باشید موتور خودرو باید گرم باشد ضمن آنکه این دود معمولا در اثر گاز دادن‌های مکرر دیده می‌شود.

روش دیگر بررسی شمع‌ها است چون با وجود ترکیبات روغن، شمع خودرو کثیف می‌شود (به‌اصطلاح تعمیرکارها شمع خیس می‌شود) که نشانه روغن‌سوزی است.

البته روش درست تشخیص این مشکل، بهره‌گیری از ابزاری است که می‌توان فشار تراکم هر سیلندر را تشخیص دهد.

کاهش فشار در سیلندر به معنی آسیب به رینگ‌های پیستون است که در ادامه روغن‌سوزی را به دنبال دارد.