علائم خرابی سیبک خودرو
علائم خرابی سیبک در خودرو چیست؟

در این مقاله به بررسی و علائم خرابی سیبک خودرو و نقشی که در اتوموبیل ایفا میکند پرداختیم و انواع آن

را نیز معرفی و بررسی کردیم.

سیبک خودرو چیست و چه کاربردی دارد

جلوبندی خودرو یکی از این بخشهای مهم سیستم فنی خودرو است که حساسیت های خاص خود را دارد. این مجموعه شامل سیستم چرخها و سیستم تعلیق خودرو و سیستم فرمان است که هرکدام از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. تمام قطعات بکار رفته در مجموعه جلوبندی خودرو با یکدیگر در ارتباط هستند و بر عملکرد یکدیگر تاثیر گذارند. سیبک نیز یکی از قطعات مهم جلوبندی خودرو به شمار  می رود . این قطعه کروی شکل وظیفه کم کردن اصطکاک بین دو قطعه را بر عهده داشته و در معرض نیروی کشش و فشار قرار دارد. سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است که قطعات شبیه به هم هستند اما هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. سیبکها با حرکت دورانی خود  درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده است امکان حرکت به طرفین و یا بالا و پایین را برای قطعاتی که به آنها  متصل شده است را فراهم می کنند.

انواع سیبک خودرو

سیبک فرمان خودرو

سیبک فرمان خودرو از یک سو به طبق ها و سوی دیگر به متعلقات چرخ ها متصل هستند. دو نوع سیبک فرمان وجود دارد ، نوع اول در خودروهای دارای دیفرانسیل عقب با تحمل وزن هستند و نوع دوم یا follower هیچ وزنی را  تحویل نمیکنند .

همانطور که بیان شد سیبک فرمان در تمام خودرو ها به یک شکل تولید می شوندو  وظیفه اصلی این قطعه ایجاد حرکت روان برای چرخش چرخ‌ها حول یک محور است . همچنین کنترل هدایت خودرو ، اتصال چرخها به سیستم تعلیق و جلوگیری از ضربه و لرزش به قسمت جلویی و کابین از دیگر وظایف سیبک فرمان است. این قطعه معمولا در محور جلو و در سر طبق ها قرار می گیرد. هنگامی که فرمان را به یک سمت می چرخانید سیبک خودرو کمک می کند که لاستیک ها نیز به همان جهت حرکت کنند.

سیبک طبق خودرو

طبق قطعه ی از جنس فلز مقاوم است و ظاهری شبیه به حرف  A انگلیسی  دارد که شاسی را به سیستم تعلیق متصل می کند بخش بیرونی طبق توسط سیبک به سگدست متصل می شود. یکی از شایعترین علائم خرابی سیبک طبق خرابی آسفالت خیابان ها است

سیبک بغل شاسی خودرو

سیبک بغل شاسی  به حفظ تعادل خودرو کمک می کند د این قطعه از یک سر به سیبک تعادل و از سمت دیگر به جعبه فرمان وصل می شود. به طور کلی سیبک بغل شاسی جلوبندی را به بدنه وصل می کند. این قطعه نقش مهمدی در نرم شدن فرمان و از بین رفتن لرزش خودرو دارد.

سیبک مفصلی یا سیبک قرقری

سیبک مفصلی یا سیبک قرقری دارای در دو نوع معمولی و هیدرولیک در تعادل خودرو در پیچ ها، عبور از دست انداز و چاله ها وجذب لرزش های اضافی همچنین تاثیر پذیری لاستیک ها مطابق با حرکت فرمان نقش دارد.

میل موجگیر یا سیبک تعادل

سیبک تعادل به دلیل حالت  فنری که دارد موجگیر محسوب می شود شبیه به حرف U  انگلیسی  است و وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد. هنگام عبور از دست انداز و یا چاله ها با کمک سیبک تعادل یکی از تایرها بالاتر از دیگری قرار می گیرد که باعث می شود خودرو در یک مسیر طولی حرکت کند . همچنین از جابجایی سیستم تعلیق جلوگیری کرده وباعث کم شدن احساس ناراحتی در سرنشینان می شود.

سیبک زیر اکسل یا سیبک زیر کمک

سیبک زیر کمک ، زیر اکسل نصب می‌شود و  کمک فنر را از طریق طبق های چپ و راست  به بدنه خودرو متصل می کند. این قطعه بیشترین فشار کششی را تحمل می کند و بیشتر ضربه هایی که از لاستیک به جلوبندی وارد می شود جذب می کند.

 

 

علائم خرابی سیبک

سیبکها با وجود پرکار بودن به راحتی دچای مشکل نمیشوند با وجود این خرابی آنها علائمی را به همراه دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • لرزش فرمان در حین حرکت
  • خلاصی فرمان
  • کشش فرمان به یک جهت
  • عدم بازگشت فرمان به موقعیت قبلی خود پس از چرخش
  • اگر هنگام عبور از دست انداز صدایی بشنوید
  • تغییر در میزان فرمان پذیری خودرو
  • انحراف خودرو در زمان حرکت
  • سائیدگی چرخها

سیبک ها قطعاتی هستند که نیاز به نگهداری ندارند، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار گریس کاری شوند. این قطعات فقط در زمان خرابی و یا بروز مشکلات جلوبندی مورد بررسی قرار می گیرند. خرابی سیبک یک مشکل رایج نیست، اما ممکن است در نتیجه سال‌ها رانندگی شما در سطوح جاده‌ای ناهموار و غیر مسطح اتفاق بیفتد.

 

همانطور که بیان شد علت سر و صداهای مبهم یا انحراف در رانندگی ممکن است ناشی از سیبکی باشد که دچار شکستگی است اگر سیبک به طور کامل خراب شود، می‌تواند باعث جدا شدن ناگهانی چرخ‌ها خودرو شوند.ورود خاک و سنگ زیره به خودرو یا تمام شدن روغن خودرو می تواند سیبک ها خراب کند و به سیستم تعلیق آسیب بزند. سیبک سالم نباید به بالا و پایین حرکت کند اگر چنین باشد وضعیت حرکت خودرو چنان تغییر می کند که می توانید به راحتی خرابی سیبک ها را تشخیص دهید. در حالت کلی عواملی مانند عبور از دست انداز با سرعت بالا، تصادفات، پوسیدگی، لقی باعث خرابی این قطعه می شوند.

رعایت برخی نکات کمک می کند از خرابی سیبک ها جلوگیری کنید.

  • سرویس کردن به موقع جلوبندی ماشین و سرویس گیربکس خودرو
  • تنظیم و سرویس چرخ ها و تعویض وبالانس به موقع لاستیک های خودرو
  • تعویض به موقع بوش پلاستیکی، بوش فلزی و سیبک فرمان
  • سرویس و تعویض به موقع قطعاتی مانند کمک فنر، لنت ترمز، را فراموش نکنید.
  • رانندگی با دقت در ناهمواری ها و دست اندازها
  • عدم فشردن پدال گاز  و یا ترمز کردن ناگهانی