زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی خودرو
زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی ماشین

چه زمانی هر یک از قطعات مصرفی ماشین را باید تعویض کرد؟

هر راننده یا مالک خودرویی باید زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی ماشین خود را به خوبی تشخیص بدهد. در این مقاله نخست شما را با قطعات مصرفی خودرو آشنا می کنیم. سپس به بررسی بهترین زمان تعویض این قطعات می پردازیم.

قطعات مصرفی

از آن جهت که برخی از قطعات خودرو به تعویض منظم در طی دوره نیاز دارند. به آن ها قطعات مصرفی می‌ گویند. قطعات و لوازم یدکی خودرو جز محصولاتی هستند که برای خرید آنها باید قیمت‌ های بالایی پرداخت شود. همین پرداخت قیمت بالا، می‌ تواند مالک یا راننده خودرو را نسبت به تعویض دوره‌ ای قطعات مصرفی بی توجه کند.

 در واقع مالک باید بداند که این بی‌ توجهی می تواند هزینه‌ های بیشتری را در یک دوره طولانی برای او به ارمغان بیاورد؛ زیرا نقص در قطعات مصرفی خودرو در همان قطعات باقی نمی‌ ماند و باعث ایجاد صدمه به اجزای داخلی خودرو و حتی موتور خودرو می‌ شود. زمانی که این شرایط به وجود آمد تعمیر و هزینه‌ های تعویض، بسیار گزاف‌ تر خواهد شد. به همین دلیل باید هر مالک خودرو شناخت کافی نسبت به قطعات مصرفی داشته باشد تا زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی ماشین را به خوبی بداند و از این طریق از احتمال مشکلات به وجود آمده هزینه‌ های گزاف آینده پیشگیری کند.

 باتری و دینام ماشین

همانطور که می‌ دانید خودرو دارای سیستم برقی هست که عملیات انتقال برق در بین اجزای خودرو با استفاده از ان انجام می‌ شود. حجم زیاد و منبع اصلی برق خودرو در باتری آن قرار دارد. اگر باتری خودرو آسیب دیده یا اینکه برق کافی نداشته باشد نمی‌ توان خودرو را راه اندازی کرد.

زمان تعویض دینام و باتری ماشین

تایر ماشین

تایر ها در قسمت زیرین خودرو قرار دارند و به طور مدام برخورد جاده با تایر رخ می‌ دهد. این برخوردها و اصطکاک‌ هایی که به وجود می‌ آید، باعث می‌ شود، لاستیک تخریب شده و به مرور زمان نیاز به تعویض داشته باشد.

فیلترهای خودرو

فیلترها از ورود مواد زائد، آلودگی‌ ها، ذرات خاک و غیره به قسمت‌ ها و اجزای داخلی موتور جلوگیری می‌ کنند. حال اگر این فیلترها آسیب ببینند در طی زمان، با حجم انبوهی از این آلودگی‌ ها، فیلترها کثیف شده و نیاز دارند که حتماً تعویض شوند. کثیف و خراب شدن فیلترها، مانع از ورود آلودگی‌ ها به داخل خودرو نمی شوند در نتیجه عوارض و پیامدهای زیادی به ارمغان خواهد آورد.

زمان تعویض فیلتر های هوا ماشین

خرابی و نقص در تسمه تایم

نقص در این تسمه به طور مستقیم باعث ایجاد خلل در سوپاپ می‌ شود. به نوعی که با خراب شدن این تسمه، سوپاپ‌ ها نیز به طور کامل دچار خمیدگی می‌ شوند و هزینه‌ هایی که ممکن است در پی خمیده شدن سوپاپ به وجود آید، هزینه‌ های زیادی هستند.

زمان مناسب تعویض تسمه تایم

کمپرسور کولر ماشین

کولر خودرو دارای کمپرسور است. طور کلی کمپرسور مدت زمان طولانی عمر می‌ کند. چنانچه رسیدگی‌ های بیشتری به کمپرسور کولر شود می‌ تواند در طولانی شدن زمان کاری آن تاثیر بگذارد.

تعویض کمپرسور کولر ماشین

تیغه‌ های برف پاک ماشین

جنس تیغ‌ های برف پاک کن پلاستیک هست. با توجه به اینکه خودرو عموماً در فضای باز قرار دارد نور خورشید باعث آسیب رساندن به پلاستیک برف پاک می‌ شود. مالک خودرو نباید این جزء را کوچک قلمداد کند. زمانی که این تیغه ها پوسیده شد حتما باید تعویض شوند.

تعویض تیغه برف پاک کن

لنت های ماشین

مالک یا دارنده ماشین باید نسبت به لنت‌ های خودرو اهمیت زیادی دهد؛ زیرا آسیب دیدن لنت‌ ها باعث می‌ شود که ترمز گیری خودرو نقص پیدا کند و زمانی که ترمز گیری با مشکل مواجه شد، خطرهای زیادی سرنشین خودرو را تهدید می کند.

زمان مناسب برای تعویض لنت ترمز

شمع ماشین

ماشین، دارای چندین شمع بوده که این شمع‌ ها باعث ایجاد اشتعال و در نتیجه در روشن شدن موتور خودرو نقش بسزایی دارند. بهتر است که شمع‌ ها بررسی شوند و در صورت مشکل، تعویض شوند.

چه زمانی باید شمع خودرو تعویض شود؟

دیسک و صفحه

در بهترین حالت طول عمر مفید دیسک و صفحه 70 تا 90 هزار کیلومتر است و بعد از این کیلومتر باید تعویض شود ، چنانچه مشاهده شده خودروهایی با کارکرد دیسک و صفحه بیش از 150 هزار کبلومتر هم هنوز سالم هستند و قابل استفاده.

اما اگر میخواهید بهترین بهره وری و کم ترین آسیب را به خودروی خود برسانید در کیلومتر معقولی که اشاره شد باید آن را تعویض کنید.

دیسک و صفحه را کی یا چه زمانی تعویض کنم؟

زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی ماشین

بعد از بررسی و بیان قطعات مصرفی در این بخش به بررسی زمان مناسب تعویض قطعات مصرفی ماسین می پردازیم.

1. باتری خودرو بعد از گذشت یک زمان کاری به تعویض نیاز دارد. باتری خودرو بعد از ۲۴ ماه یا سه سال که از فعالیت آن گذشت باید حتماً تعویض شود؛ زیرا توان کافی برای برق رسانی را نخواهد داشت منبع ذخیره برق در آن کاهش یافته است.

2. فیلترها نیز بر اساس تعداد کیلومتر طی شده باید تعویض شوند. باید بعد از حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵۰۰۰ کیلومتر از مسافتی که خودرو طی کرده فیلترها تعویض شوند.

3. تعداد کیلومتر طی شده در تسمه تایم خودرو موثر است. چنانچه تسمه تایم، کیفیت مطلوبی داشته باشد زمان طولانی‌ تری فعالیت خواهد کرد . به طور کلی بعد از طی کردن حداقل ۵۰ هزار و حداکثر هشتاد هزار کیلومتر به تعویض این قطعه مصرفی باید اقدام کرد.

4. زمان حداکثری مناسب تعویض قطعات مصرفی مانند تایر نیز ۵ سال است. نباید بیش از ۵ سال از یک تایر استفاده شود. لازم است اقدامات تعویضی آن صورت گیرد.

5. کمپرسور کولر ماشین نیز از جمله قطعات مصرفی با کارکرد طولانی مدت است. چنانچه مالک یک خودور برای سال های طولانی باشید یا این که یک خودروی مدل پایین را خریداری کرده اید باید بدانید که بعد از 15 سال یک بار کمپرسور تعویض شود.

6. شمع‌ های خودرو نیز از جمله لوازمی هستند که نیاز هست بعد از طی حداقل سی هزار کیلومتر و طی حداکثر پنجاه هزار کیلومتر به تعویض آن ها مبادرت شود.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به جواب سوال هایی که در این باره در ذهن داشتید رسیده باشید.