علت لرزش ماشین چیست؟
دلیل لرزش ماشین چیست؟!

بررسی تمامی عواملی که باعث لرزش ماشین میشود

خودرو دارای یک سری لرزش‌ های طبیعی هست ولی ممکن است در برخی موارد این لرزش ها از حالت طبیعی خارج شده و به یک لرزش غیرطبیعی تبدیل شود هنگامی‌ که این اتفاق افتاد باید به بررسی تمامی عواملی که باعث لرزش ماشین میشود، پرداخت.

به چه دلیل ماشین زمان حرکت دچار لرزش می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که می‌ تواند باعث شود ماشین هنگامی‌ که شروع به حرکت کرد دچار لرزش های غیرطبیعی شده و بررسی تمامی عواملی که باعث لرزش ماشین میشود نیاز شود.

  • خرابی و ساییدگی فنرهای ماشین

در خودرو فنر هایی قرار دارد که دارای سه شاخه هستند. این فنرها مسئولند که نیروی لازم را به دیسک خودرو برسانند. زمانی‌ که کلاچ خودرو غیر اصولی و غیر دقیق گرفته شود یا این‌ که به‌ طور دائم کلاج خودرو فشرده شود، این فنرها ساییده می‌ شوند و ساییده شدن این فنر ها هم می‌ تواند زمینه‌ ساز لرزش های غیرطبیعی خودرو شود.

  • نقص فلایوویل

فلایوویل، قطعه‌ ای در خودرو به حساب می‌ آید که از طریق آن توان موتور با واسطه کلاچ به دنده ها می‌ رسد. حال اگر فلایوویل مشکل پیدا کند. این نیرو به مقصد اصلی در خودرو نخواهد رسید. نرسیدن این نیرو می‌ تواند باعث لغزش اتومبیل شود. تعویض و بررسی این قطعه باید زیر نظر متخصص مربوطه به آن صورت گیرد.

  • نقص در صفحه کلاچ

صفحه کلاچ خودرو دارای تاریخ انقضا می‌ باشد. زمانی‌ که تاریخ انقضای صفحه کلاچ به اتمام می‌ رسد لرزش ها شروع به آغاز می‌ کنند. بنابراین وقتی خودروی شما دچار لغزش شد نگاه خود را بر روی صفحه کلاچ قرار دهید تا مشاهده کنید که چه ماشین شما چه مقدار کیلومتر را پیموده است. زمانی‌ که مقدار پیمودن کیلومتر از پنجاه هزار بیشتر باشد باید برای برطرف کردن لغزش حتماً صفحه کلاچ را تعویض کنید.

به چه دلیل ماشین در حالت ایستاده هم می لرزد؟

اگر ماشین حالت ایستا داشته باشد یعنی در حال حرکت نباشد ولی مشاهده کنید که ماشین دارای لرزش هایی هست درصورتی‌ که ماشین ایستاده، نباید هیچ لرزشی داشته باشد. در این شرایط، عوامل زیر می‌ تواند باعث وجود این لرزش ها سده باشند:

  • شمع ها

شمع‌ ها اصلی‌ ترین عامل‌ های فرآیند احتراق هستند. چنانچه این شمع‌ ها دچار ساییدگی و فرسودگی و یا به‌ طور کلی عوامل مخرب دیگر نظیر نفوذ روغن یا ذرات اضافه شوند عملیات احتراق در خودرو صورت نخواهد گرفت. نیرو و توان اشتعال‌ زایی شمع‌ ها کاهش پیدا می‌ کند. از این‌ رو خرابی و فرسودگی این شمع‌ ها به الکترودها نیز سرایت کرده و زمانی‌ که الکترودها و دیگر اجزاء محفظه احتراق نیز دچار آسیب شود. خودرو در حالت ایستاده هم می‌ لرزد.

  • کثیف بودن انژکتور ها

انژکتور ها در خودرو ها قرار داده می‌ شوند تا میزان مصرف اتومبیل از سوخت هایی نظیر بنزین و گاز به پایین‌ ترین حد خود برسد و از این طریق صرفه‌ جویی در انرژی رخ دهد. حال اگر این انژکتور ها کثیف باشند این عامل می‌ تواند زمینه‌ ساز مشکلات زیادی شود. علاوه‌ بر این در انژکتور ها دو نوع نازل وجود دارد نازل هایی که بسیار ریز بوده و ممکن است ذراتی، درون نازل‌ ها ایجاد مسدودی کند. مسدود شدن نازل انژکتور می‌ تواند باعث ایجاد لرزش در خودروی ایستاده شود.

  • خراب شدن قطعه‌ ای به‌ نام دسته موتور

در موتور قطعه‌ ای به‌ نام دسته وجود دارد که باعث اتصال موتور خودرو به بدنه خودرو می‌ شود. زمانی‌ که دسته دچار شکستگی شود یا به هر دلیلی از بدنه خودرو جدا شود، موتور حالت تق‌ و لق پیدا می‌ کند. تق‌ و لق بودن موتور می‌ تواند زمینه‌ ساز لرزش خودرو در حالت ایستاده باشد.

  • مسدود شدن فیلترهای هوا

تمام عوامل مضر و آلاینده هایی که در محیط وجود دارد برای اجزای خودرو نظیر موتور خودرو آسیب‌ زا هستند‌. حال اگر فیلترهای هوا خراب باشند و ذرات خاک به درون قطعات خودرو نظیر موتور وارد شود انسداد هایی در خودرو به وجود خواهد آمد. این انسداد ها باعث می شوند که یک اتومبیل ایستاده نیز به طور غیر طبیعی بلرزد.

چرا ماشین بعد از استارت خوردن می لرزد؟

گاهی پیش می آید با اولین استارت ماشین، لرزه های غیر طبیعی بر بدنه آن ایجاد می شود. اگر این اتفاق رخ داد، بدانید که باید بررسی تمامی عواملی که باعث لرزش ماشین میشود صورت گیرد. عواملی که می تواند در این نوع لرزش ها دخیل باشد به ترتیب زیر است:

  • از بنزین یا گاز نا مرغوب در باک اتومبیل استفاده شده است.
  • باتری خودرو توان و انرژی کافی را ندارد.
  • در قسمت پمپ بنزین سوراخی ایجاد شده و بنزین کافی به موتور نمی رسد.
  • تسمه مربوط به زمان خودرو با یک فرسودگی روبرو شده است.
  • بر اثر عوامل متعدد که گاها می تواkد تصادف یا برخوردهای شدید باشد دسته موتور از بدنه خودرو جدا گردیده است.
  • این لرزش می تواند پیامد خراب شدن انژکتور ها و شمع های خودرو باشد. حتی خرابی یک شمع خودرو نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر لرزش شود.