دلایل ریپ زدن ماشین
دلیل ریپ زدن ماشین | بررسی عوامل مختلف

چرا ماشینم ریپ میزنه؟!

شنیدن صداهای غیر عادی ممکن است در هر خودرویی رخ هد. چنانچه خودرو خود را روشن کردید و در هر فاصله کوتاهی که پیمودید متوجه یک صدای غیر طبیعی شدید و سپس صدای غیر طبیعی قطع شد و مجدد بعد از طی کردن یک فاصله دیگر متوجه همان صدای غیر طبیعی شدید به این صداهای، ریپ زدن ماشین می گویند. بهترین کاری که باید در زمان سریع انجام دهید این است که بدانید دلایل ریپ زدن ماشین چیست.

ریپ زدن ماشین

هنگامی که موتور خودرو به دلایل مختلف، فعالیت هماهنگ و متقارن نداشته باشند، ریپ زدن رخ می‌ دهد. این مساله از طریق، لرزش‌ های منقطع، صداهای غیر طبیعی و نوسانات زیاد دور موتور خود را نشان می‌ دهد. چنانچه مالک یک خودرو هستید و با روشن کردن آن متوجه نوسانات بیش از حد شدید باید سریعاً خودرو را به یک تعمیرکار یا کارشناس متخصص نشان داده تا دلیل این نقص را پیدا کند. می‌ توان ریپ زدن خودرو را اینگونه تعریف کرد، ناهماهنگی در موتور خودرو ، ایجاد صداها و نوسانات متناوب در خودرو ریپ زدن خودرو نامیده می‌ شود.

دلایل ریپ زدن ماشین

دلایل متعددی وجود دارد که می‌ تواند شرایط ریپ زدن خودرو را فراهم کند.

خراب شدن شمع‌ های خودرو

شمع‌ ها باعث ایجاد اشتعال در قسمت احتراق خودرو می‌ شوند. عمل شمع‌ ها خود به نوعی باعث تجمع گازها و روغن‌ های سوخته نشده خواهد شد. زمانی که این دو عامل به صورت انباشته در شمع‌ ها وجود داشته باشند به شمع نفوذ پیدا کرده و با نقص شمع، عملکرد موتور دچار ضعف می‌ شود. وقتی عملکرد موتور دچار ضعف شد ممکن است صداهایی از این قسمت به گوش رسد و دلیل آن نیز همان روغن‌ های موجود در موتور و سوخته نشدن آنها است. بهترین کار این است که شمع‌ های خودرو با شمع‌ های جدید تعویض شود.

مسدود بودن فیلتر بنزین

فیلتر بنزین اجزایی است که باعث می‌ شود مواد زائد موجود در بنزین به درون موتور راه پیدا نکند. حال اگر این فیلتر برای مدت طولانی تمیز نشده و آلودگی‌ هایی بر روی فیلتر وجود داشته باشد فیلتر خراب می‌ شود و همین مورد می‌ تواند باعث خراب شدن موتور خودرو یا ایجاد ضعف در فعالیت آن شود. نقصی که از طریق ریپ زدن خود را نشان می‌ دهد. به همین منظور بهترین کار این است که فیلتر بنزین را به صورت مدام بررسی و چک کرده و اگر حجم آلودگی آن زیاد باشد آن را تعمیر یا تعویض کرد.

ترک خوردن شیلنگ‌ های منیفولد

قطعه‌ ای درون خودرو هست که شیلنگ‌ هایی در اطراف آن قرار دارد. حال اگر این شلنگ‌ ها به دلایل مختلف دچار ترک شوند ممکن است بین سوخت‌ ها، اختلال به وجود آید و این مخلوط شدن سوخت، موتور خودرو را آسیب دیده کند.

نقص در واشر سیلندر و سر سیلندر

سر سیلندر دارای یک واشر است. حال اگر این واشر پاره شده یا سوخته شود می‌ تواند دلیل کاملی برای ریپ زدن خودرو باشد؛ زیرا واشر مسئولیت دارد که بین دو قطعه سیلندر و سر سیلندر یک پوششی ایجاد کند. این پوشش باعث می‌ شود که آب و روغن درون محفظه سیلندر با یکدیگر ترکیب نشود.

اگر در واشر سر سیلندر یک سائیدگی و یا سوراخ کوچک وجود داشته باشد در این صورت آب و روغن با یک دیگر ترکیب شده و باعث ریپ زدن خودرو می‌ شود. خود این عامل می‌ تواند زمینه اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو ایجاد کند و زمانی که سیستم سوخت رسانی دچار نقص شود در واقع اشتعال هایی که برای روشن کردن موتور نیاز هست صورت نخواهد گرفت.

در این شرایط، چنانچه اشتعالی صورت گیرد بسیار ضعیف عمل خواهد کرد و این ضعف در عمل، باعث ریپ زدن خودرو می شود. از دلایل دیگری که می‌ تواند باعث ترکیب یا نفوذ روغن به قسمت سیلندر شود خراب شدن سوپاپ است. اگر ساق سوپاپ نقصی داشته باشد به راحتی روغن از ناحیه ساق سوپاپ به درون سیلندر ها و سر سیلندر ها وارد شده و با ریپ زدن خودرو شرایط خراب شدن آن را مهیا می‌ کند.

بر هم خوردن زمان بندی خودرو

موتور خودرو به گونه‌ ای است که می‌ توان آن را زمانبندی کرد. اگر این زمان‌ بندی به درستی صورت گرفته باشد قطعات موتور نظیر میل‌ های سوپاپ، میل‌ های لنگ، پیستون و دیگر اجزا با توجه به فعالیت طبیعی خود عمل خواهند کرد. اگر زمان تعیین شده موتور دچار اختلال شود سوپاپ‌ ها در لحظه‌ ای که باید باز یا بسته شوند این باز بستگی نگرفته و عدم هماهنگی بین زمان باز و بسته شدن این قطعه خود می‌ تواند عامل ریپ زدن موتور شود.

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

  • گاهی خودرو در شرایط متفاوت ممکن است ریپ بزند. به طور به طور مثال زمانی که شما در حال تعویض دنده از یک به دو یا ۳ هستید می‌ توانید شاهد ریپ زدن خودرو شوید. چنانچه ریپ زدن در شرایط تغییر دنده رخ دهد بهتر است که به بررسی سیستم برق رسانی خودرو بپردازید زیرا خراب شدن سیستم برق رسانی و اجزای تشکیل دهنده این سیستم می‌ تواند دلایل ریپ زدن ماشین در حالت تعویض دنده باشد.
  • زمانی که خودروی شما در حال حرکت هست ممکن است ریپ بزند که ریپ زدن در این شرایط شاید به پمپ‌ های بنزین خودرو مربوط باشد. بنابراین اولین کار بررسی پمپ بنزین خودرو و چک کردن میزان کثیف بودن آن هست.
  • زمانی که خودرو در ساعات اولیه صبح ، دچار ریپ زدگی شد و در بقیه ساعات این مشکل در خودرو پیدا نشد، خنک بودن موتور علت آن است.
    ممکن است در حال رفتن به یک سربالایی باشید و ماشین شما دچار ریپ زدن شود. این ریپ زدن در سربالایی نیز می‌ تواند به دلیل تخریب شمع، از تنظیم خارج شدن زمان موتور، وجود آلودگی‌ هایی در روی شمع‌ ها، سیلندر ها و قطعات دیگر باشد.