اویل ماژول
خرابی اویل ماژول چه اثری روی موتور خودرو می گذارد ؟

شاید نام اویل ماژول برای افرادی که صاحب خودرو هستند نامی آشنا باشد. در این قطعه روغن و آب هر دو وجود دارند  اما دارای مسیرهای جداگانه ای هستند و باعث خنک شدن روغن موتور می شوند.

در این مطلب سعی داریم در مورد اویل ماژول یا ماژول روغن صحبت کنیم. ممکن است این قطعه در اکثر خودروهای تولیدی داخل وجود نداشته باشد اما در خودروهایی مثل سوناتا، آزرا و سمند ای اف سون و … وجود دارد.پرفروشترین آنها اویل پمپ پژو 405 و اویل پمپ پراید هستند.

در ادامه شما را با اویل ماژول ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اویل ماژول چیست ؟

اویل ماژول که بعضا به آن اویل پمپ هم گفته می شود، مسئول خنک کردن روغن موتور است و یک قطعه بسیار مهم در خودرو محسوب می شود. به دلیل اینکه روغن نقش موثری در موتور خودرو دارد.

کاربرد اویل ماژول

کاربرد اویل ماژول
کاربرد اویل ماژول

این قطعه با حذف گرمای اضافی و خنک کردن روغن موتور باعث بهبود عملکرد موتور و افزایش عمر قطعات خودرو می شود.

اویل ماژول از چند بخش تشکیل شده است. که شامل واتر پمپ، فیلتر روغن، کولر روغن و سنسور روغن می شود.

مزایای استفاده از اویل ماژول

قطعات موتور بسیار گران قیمت هستند و دستمزد مکانیک ها نیز بالا است. اویل ماژول  نقش اساسی در سالم ماندن قطعات موتور دارد و به همین علت باعث ایجاد مشکلات کم تر در این بخش و کاهش هزینه های شما می شود.

برخی خودروها مثل پراید که دارای قطعه اویل ماژول نیستند همواره با مشکل سوختن واشر سرسیلندر مواجه هستند . این مشکل در خودروهای دارای اویل ماژول بسیار کم تر رخ می دهد. البته سوختن واشر سر سیلندر یکی از اتفاقاتی است که ممکن است بیفتد. اگر موتور خودروی شما نیاز به تعمیر رینگ موتور یا پیستون موتور داشته باشد هزینه های بیشتری برای شما در پی خواهد داشت.

اگر مالک یک خودرو هستید توصیه ما به شما این است که در فواصل زمانی مناسب روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید در غیر این صورت هزینه های بسیاری در انتظار شما خواهد بود.

علائم خرابی اویل ماژول

قاطی کردن آب و روغن : در خودروهای ملی اصولا قاطی کردن آب و روغن به دلیل مشکل اویل ماژول است.

روشن شدن چراغ روغن : زمانی که چراغ روغن روشن می شود نشان دهنده ی این است که در مسیر روغن گرفتگی وجود دارد. حتما اویل ماژول را چک کنید.

روغن ریزی : روغن ریزی اویل ماژول نیز یکی از دلایل خرابی آن است.

سیاه شدن رنگ روغن : همیشه باید رنگ روغن موتور خودرو را چک کنید اگر تغییراتی در رنگ روغن موتور احساس کردید نشانه خرابی اویل ماژول است.

خرابی اویل ماژول چه اثری روی موتور خودرو می گذارد ؟

تعویض به موقع روغن موتور یکی از مهم ترین بخش های سرویس اتومبیل است. برای تحرک قطعات داخل موتور از روانکارها استفاده می شود و طول عمر این محصولات بستگی به مسافت پیموده شده توسط ماشین دارد.

رانندگان متوجه کم شدن طول عمر روغن موتور، نمی شوند و از خودرو استفاده می کنند. زمانی که با روغن موتور سوخته رانندگی کنید عمر قطعات اصلی موتور کم می شود و هزینه های زیادی در پی دارد.

اویل ماژول ها توسط طراحان موتور خودرو برای پیشگیری از این مسئله طراحی شده اند.

اثرات خرابی اویل ماژول
اثرات خرابی اویل ماژول

در رادیاتور خنک کننده روغن موتور به دلیل عبور از کنار کانال های آب، دمای روغن کاهش یافته و باعث افزایش طول عمر روغن می شود.

کدام خودروها به اویل ماژول یا خنک کننده روغن موتور نیاز دارند ؟

هر وسیله نقلیه ای نیاز به یک خنک کننده موتور دارد. به ویژه برای وسایل نقلیه ای مانند انواع خاصی از کامیون ها و خودروهای پرفورمنس نیمه کامیون ها، وانت های سنگین و … بسیار مفید هستند.

اگر با وسیله نقلیه خود بار زیادی جا به جا می کنید یا با موتور ماشین  برای مدت طولانی با سرعت بالا کار می کنید حتما از یک خنک کننده برای خودرویتان استفاده کنید.

زمان تعویض اویل ماژول

زمان تعویض اویل ماژول

یک اویل ماژول سال ها می تواند بدون مشکل کار کند. یکی از مشکلاتی که در اویل ماژول ها رایج است ترک خوردن و نشتی می باشد که اغلب به دلیل زنگ زدگی اتفاق می افتد. اما اگر در خارج از جاده رانندگی کنید ارتعاشات جاده نیز می تواند باعث این مشکل شود.

فاکتورهای مهم انتخاب سایز اویل ماژول

خنک کننده های موتور نیز در سایزهای مختلفی وجود دارند که انتخاب سایز مناسب برای آنها بر اساس فاکتورهای زیر انجام می گیرد :

  • توان خروجی موتور
  • اندازه رادیاتور خودرو
  • میزان ظرفیت روغن داخل سیستم
  • میزان جریان هوا و فضا برای خنک کننده

خرید اویل ماژول با کیفیت

همانطور که اشاره کردیم این قطعه نقش مهمی در موتور خودرو بازی می کند و باید در خرید آن دقت شود. در صورت خرید یک قطعه اصل است که می توانید از عملکرد صحیح  این قطعه و افزایش عمر قطعات موتور مطمئن باشید.

تشخیص اصل یا فیک بودن این قطعه دشوار است به دلیل اینکه از لحاظ ظاهری ممکن است خیلی متفاوت نباشند. بهترین راه برای خرید اویل ماژول اصل مراجعه به فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو است.