جلوبندی خودرو چیست ؟ ( معرفی اجزای آن و کاربرد ها )
جلوبندی خودرو چیست ؟ ( معرفی اجزای آن و کاربرد ها )

جلوبندی خودرو چیست ؟ معرفی تمام اجزای آن

از یک مجموعه اعضا در خودرو جلویی خودرو استفاده می شود که هر کدام از اجزای گفته شده برای سیستم اصلی خودرو حایز اهمیت هستند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم جلوبندی خودرو چیست و به معرفی هر کدام از اجزای تشکیل دهنده جلوبندی بپردازیم.

جلو بندی خودرو چیست؟

به تمام‌ بخش هایی که در جلوی خودرو قرار گرفته اند، جلو بندی خودرو می گویند. البته تمامی قسمت های جلو بندی در جلوی اتومبیل واقع نشده بلکه بخشی از این اجزا در زیر اتومبیل نیز جای گرفته اند. بین سیستم تعلیق ماشین و سیستم جلوبندی ماشین رابطه نزدیکی وجود داشته در واقع این دو یک همپوشانی با یکدیگر دارند. تمایزی که می توان میان سیستم تعلیق و جلوبندی برشمرد مربوط به فنرها و تایر های پشتی خودرو می باشد. به علاوه تایر های جلویی و فرمان اتومبیل نیز در رده جلوبندی قرار گرفته اند. به طور کلی جلوبندی اجزایی بوده که باعث می شود یک خودرو در تمامی حالت ها (در حال حرکت، ایستادن، سربالایی، سر پایینی و…) تعادل خود را حفظ کند.
خودرو با استفاده از اجزای جلوبندی مسیرهای پر فراز و نشیب و نا همواری‌ های پست را بدون وارد شدن کوچک‌ ترین خیلی در تعادل طی می کند. به عبارتی این جلوبندی هست که حرکت در دست اندازهای موجود جاده را برای خودرو راحت می‌ کند. همان‌ طور که می‌ دانید در مسیرهای جاده‌ ای عموماً دست اندازها و پستی بلندی‌ هایی وجود دارد. زمانی‌ که اجزای جلوبندی کاملاً سالم باشد، لرزش‌ ها و برخورد هایی که خودرو با این پستی بلندی‌ های جاده‌ ای داشته تا حد زیادی خنثی خواهد شد. بنابراین نیاز هست که در تولید اجزای جلوبندی استحکام و استقامت اجزا ملاک قرار بگیرد؛ زیرا این اجزاء همواره در معرض برخوردهای گوناگون قرار دارند.

اجزای جلوبندی خودرو چیست؟

حال که جواب سوال جلوبندی خودرو چیست داده شد، نوبت به معرفی قطعات ایجاد کننده جلو بندی که اهمیت ویژه ای داشته، می رسد.

سیبک

این قطعه ظاهری گرد داشته و به آن سیبک کاسه ای نیز می گویند. این بخش از جلوبندی وظیفه دارد که بین تایر های اتومبیل و سیستم تعلیق اتصالی ایجاد کند. هنگامی که سیبک شروع به چرخش کرد، فرمان برای جهت گیری اجزای جلویی خودرو فعال می شود. از این رو زمانی که به پشت فرمان اتومبیل بروید و آن را بچرخانید، جهت چرخش فرمان به هر سمتی که باشد، چرخش سیبک نیز به آن جهت خواهد بود. در واقع برای سیبک ها می توان نقش های دیگری نیز برشمرد. به این صورت که این قطعه اهمیت بسزایی در کم کردن لرزش های خودرو موقع برخورد با دست اندازها دارد. به علاوه درصدی از وزن خودرو توسط این قطعه تحمل می شود.

اکسل

در چرخ‌ دنده یک محور مرکزی وجود دارد که به آن اکسل گفته می‌ شود. برای‌ اینکه شرایط چرخیدن چرخ دنده ها به دور اکسل فراهم باشد نیاز هست که از قطعه‌ ای به‌ نام یاتاقان برای نگه داشتن اکسل استفاده کرد.

شغال دست

در بخش جلوبندی، جزیی به نام شغال دست قرار گرفته که چندین قطعه دیگر نظیر میل فرمان، سیبک و غیره بر روی آن وصل شده اند.

سگ دست

سگ دست از اجزای اصلی و کارکردی جلو بندی هست که ظاهری لولا مانند دارد. این وسیله از آن جهت مهم است که باعث می شود تایر ها حفظ شوند و زمانی که نیاز به چرخش داشته باشند فرمان چرخش را صادر کنند. در واقع بیشتر اجزای جلوبندی در محل سگ وند اتصال می یابند.

فنرها

کابین خودرو دارای وزن تقریبا زیادی است. برای‌ اینکه خودرو بتواند این وضع را تحمل کند، فنر هایی در آن قسمت قرار داده می‌ شود که این فنرها کلیه وزن کابین را تحمل می کنند. فنرهایی که حالت کشسانی داشته و بسیار منعطف هستند. به‌ همین دلیل زمانی‌ که در یک مسیر کوهستانی یا یک مسیر پر چاله درحال حرکت می باشید، ضربات ناشی از برخوردها در کابین، لرزشی ایجاد نمی‌ کند.

میل تعادل

برای این که خودرو کم تر دچار تصادف، لرزش و انحراف شود به تعادل نیاز دارد. به همین منظور در این قسمت، قطعه ای به نام میل تعادل قرار گرفته است. این میل سبب می شود خودرو با حفظ تعادل، در پیچ های جاده حرکت کند. در واقع این میل وظیفه دارد که توان خودرو را به طور مساوی به چهار تایر خودرو برساند.

رام

برای این که اجزای جلوبندی به طور کامل به بدنه اصلی خودرو چسبیده شوند به قطعه ای نیاز است. رام قطعه هست که به طور کامل آن را از فلز می سازند. برای اتصال جلوبندی به بدنه، رام قطعه ای کلیدی هست.

تایر ها

تایر های جلویی خودرو از عوامل اصلی، بخش جلوبندی محسوب شده و تایر های عقب از طریق پیوستن به سیستم تعلیق به جلوبندی مرتبط می شوند.

کلام آخر

مجموعه ای از چندین قطعه مرتبط به هم که از لحاظ عملکردی به یکدیگر وابسته هستند جلوبندی خودرو را تشکیل می دهند. مطالبی شفاف راجع به پرسش جلوبندی خودرو چیست بیان شد و اجزای مهم این بخش خودرو نیز شرح داده شد.