تشخیص خرابی گیربکس
تشخیص خرابی گیربکس برلیانسh330 و مشکلات شایع آن

در این مقاله در رابطه با گیربکس خودرو برلیانس h330 و چگونگی تشخیص خرابی گیربکس این خودرو پرداختیم اگر شما نیز مالک این خودرو هستید و یا قصد خرید این خودرو را دارید مطالعه این مقاله را پیشنهاد میکنیم.

معرفی کمپانی برلیانس

تقریبا اکثر ایرانی ها با خودروی برلیانس آشناهستند واین خودرو یکی از گزینه های آنها در هنگام خرید به شمار میرود.  این کمپانی، خود را به عنوان یک خودروساز جدید به دنیا معرفی کرده است و به دلیل کیفیت بالای تولیدات این شرکت، طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. در ادامه قصد داریم به طور مختصر به بررسی این برند بپردازیم.

ظهور این کمپانی به سال 1992 باز میگردد و آغاز این فعالیت با مونتاژ و تولید مینی بوس همراه بوده است. با گذشت زمان این برند اقدام به تولید خودروهای سواری کرده و در سال 2003 با تنظیم قراردادی با کمپانی بی ام و آلمان، فعالیت خود را در سطح بین المللی آغاز کرد. این شرکت، سازنده خودروهای مدرن و غربی در کشور چین بود و تولیدات آن همواره با فروش قابل توجهی همراه بوده است. این برند با حمایت کمپانی مثل بی ام و توانست در اروپا نیز مشتریان زیادی به دست بیاورد. شرکت برلیانس توانست در سال 2009  یکی از 8 خودروساز برتر چین شود و طی آمارها، این کمپانی هم در زمینه تولید مینی بوس و هم در حوزه تولید ماشین های سواری، بسیار موفق عمل کرده است.

مشخصات فنی گیربکس برلیانس h330

مدل گیربکس : 4 سرعته

تعداد سیلندر: 4 سیلندر

تعداد سوپاپ: 16 سوپاپ

حجم موتور: 1654 سی سی

قدرت: 114 اسب بخار

کیفیت گیربکس برلیانس h330

چنانچه بخواهیم خودروهای موجود در داخل کشور را از نظر کیفیت بررسی کنیم خودروهای تولید ژاپن از بالاترین کیفیت و خودروهای کره ای، آلمانی و چینی بعد از آن قرار میگیرند.گیربکس  اتومات خودروی برلیانس h330 تولید پاورتک کره می باشد به همین دلیل از کیفیت مناسبی برخوردار است.

قطعات مربوط به این مدل از برلیانس عموما از کشو چین وارد ایران می شود و مونتاژ آنها در شرکت های پارس و سایپا صورت میگیرد. گیربکس برلیانس h330 نیز با استانداردهای پاور تک تولید و وارد کشورمان می شود.

نوع گیربکس برلیانس h330

گیربکس این خودرو از نوع AT است. این مدل ها از ساده ترین نوع گیربکس های اتومات به شمار میروند. در زمان عوض کردن دنده، گیر بکس برای مدت زمان کوتاهی خلاص و مجددا درگیر میشود. در مدل های AT جدید، مسائلی مانند تقه زدن مشاهده نمیشود و عوض کردن دنده ها به شکل کند صورت نمیگیرد. این مزایا سبب می شود  که این خودرو در میان رقبایش مثل ال نود اتومات یا 206 بسیار موفق عمل کند.

گیربکس اتوماتیک برلیانس اچ 330 از استهلاک کمی نسبت به رقبای خود برخوردار است و با توجه به فن آوری های نوین، شتاب گیری بسیار خوبی دارد. به جرات میتوان یکی از دلایلی که باعث محبوبیت خودروی برلیانس h330  می شود را گیربکس جدید و با کیفیت آن دانست. این نوع گیربکس قدرت ارائه حالت تیپ ترونیک را نیز دارا می باشد.

مشکلات شایع گیربکس برلیانس h330

تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس میتواند به دلیل یک خطای الکتریکی یا کمبود فشار روغن اتفاق بیفتد. این مشکلات میتوانند بر اثر پارگی یا خرابی در دسته موتور گیربکس ایجاد شده باشند.

زوزه کشیدن گیربکس

دلایل مختلفی مانند کمبود روغن گیربکس و آسیب دیدن یاتاقان ها میتوانند باعث بروز این مشکل شوند.لازم است بدانید تشخیص علت زوزه گیربکس خودرو باید توسط یک متخصص انجام شود.

تاخیر در عملکرد گیربکس

هر زمان که تاخیر عملکرد گیربکس را تجربه کردید بدانید که ممکن است علت بروز این اتفاق، نشت روغن گیربکس خودرو باشد.

ایجاد صدای وز وز

در هنگام وقوع چنین حالتی، مشکل میتواند به خاطر آسیب چرخ دنده و یا خودروی یاتاقان زده رخ داده باشد.

لرزش گیربکس

گیربکس های این مدل خودروی برلیانس، بسیار نرم و روان هستند و در هنگام تعویض دنده هیچ لرزشی احساس نمیشود. اگر هر گونه لرزشی را حس کردید باید گیربکس را چک کنید.

نشتی روغن

نشتی روغن یکی از علائم شایع در تشخیص خرابی گیربکس است .

در صورت وقوع نشتی در گیربکس، سریعا اقدام به رفع آن کنید چون با تداوم این نشتی آسیب شدیدی به گیربکس وارد میگردد.

روشن شدن چراغ چک موتور ماشین

یکی از دلایلی که میتواند باعث روشن شدن چراغ چک شود، وجود مشکل در گیربکس ماشین است.

بوی سوختگی

اگر از روغن گیربکس، بوی سوختگی احساس کردید باید خیلی سریع، مشکل آن را رفع کنید. یکی از دلایل این مشکل میتواند گرم شدن بیش از اندازه روغن گیربکس باشد.

تعویض اتوماتیک دنده ها

اگر مشاهده کردید که دنده به یک باره خلاص میشود حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. چرا که مشکل میتواند از گیربس باشد. مشاهده این علائم میتواند در تشخیص خرابی گیربکس به شما کمک کند.

سخت جا رفتن دنده ها

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص خرابی گیربکس کمک میکند. در خودروهایی که اتوماتیک هستند اگر به طور ناگهانی دنده ها تغییر کردند این علامت میتواند یکی از نشانه های خرابی گیربکس باشد.

مکث در زمان تعویض دنده

اگر خودرویتان در هنگام تعویض دنده دچار مکث میشود ممکن است به خاطر کلاچ باشد اما چنانچه با مشکل انجام شود ممکن است به خاطر وجود نقص در گیربکس آن باشد.

نکات مهم درزمان استفاده از گیربکس برلیانس h330

مشکلات مربوط به گیربکس و علائم خرابی گیربکس را جدی بگیرید و سعی کنید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنید.

هرگز با یک گیربکس مشکل دار یا خراب رانندگی نکنید به علت اینکه  باعث گسترش خرابی در قطعه های مختلف خودرو میشود.

روغن گیربکس برلیانس را در فواصل زمانی معین نمایید.

این مدل گیربکس متشکل  از تعدادی سنسور و مدار الکتریکی است که بسیار حساس می باشند به همین دلیل هرگز اقدام به شست و شوی موتور آن نکنید.

 هزینه تعمیر گیربکس برلیانس h330

حتما موضوع تعمیر گیربکس این خودرو را جدی بگیرید و آن را به متخصصین بسپارید. ماشین های چینی بسیار حساس هستند و تعمیر آنها نیازمند یک فرد با تجربه در این زمینه است.

مبحث هزینه همواره یکی از مسائل مهم در زمان تعویض قطعات خودرو محسوب میشود. به دلایل این که این خودروچینی است و قطعات آن در بازار به وفور یافت نمیشوند و عدم ثباتی که در بازار حاکم است نمیتوان قیمت مشخصی برای تعمیر آن در نظر گرفت.توصیه ما به شما این است که به مراکز معتبر مراجعه کرده تا در کنار ارائه قیمت های منصفانه بتوانند مشکل شما را در کمترین زمان حل کنند.