داغ شدن سر باتری
بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق

سر باتری جزء قسمت‌ های مهم سیستم الکتریکی به شمار می‌ رود. این بخش یک عامل مهم در ایجاد اتصال بین سیستم الکتریکی خودرو و باتری به حساب می‌ آید. در واقع با انتقال انرژی الکتریکی هست که باتری راه‌ اندازی می‌ شود. سر باتری دارای دو قطب مثبت و منفی می‌ باشد. حال ممکن است در بعضی مواقع این قطب‌ های مثبت و منفی سر باتری به علت‌ های گوناگون گرم شوند در این مقاله می‌ خواهیم به بررسی بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق بپردازیم.
سرباتری
کاناکتور هایی که وظیفه اتصال دو سیم با دو بار مثبت و منفی به درون باتری را دارند سر باتری می‌ گویند. شاید در نگاه نخست سر باتری یک قطعه‌ ای غیر ضروری به‌ نظر آید ولی نقش این قطعه در خودرو یک نقش کلیدی محسوب می‌ شود. حلقه ای با اندازه ای معین که از طریق پیچ به باتری وصل شده‌ است . شیوه اتصال آن به این صورت است که یک‌ قسمت آن به باتری وصل شده و قسمت دیگری از آن به خروجی متصل گردیده است. انواع مختلفی از سر باتری ها ازنظر متریال اولیه وجود دارد. برخی از سر باتری ها مسی هستند. در صورتی‌ که جنس برخی دیگر از سر باتری ها برنز یا برنج می‌ باشد. هر کدام از این سر باتری ها نیز براساس نوع فلزی که در ساخت آن به‌ کار رفته کارکرد های خود را دارند. عموماً توصیه می‌ شود که از یک‌ سر باتری استفاده شود که آلیاژ مرغوب مواد سازنده آن می باشد.
بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق
سر با تری به علت های متنوع داغ می شود. در این قسمت می‌ خواهیم به بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق بپردازیم. مشخص شدن علت ارایه راهکار را راحت تر می کند.
فرسودگی و کهنه بودن کابل‌ های درون باتری
درون باتری کابل هایی وجود دارد که از بست های منفی باتری عبور می‌ کنند این کابل‌ ها ممکن است در طی زمان کهنه شده و بر اثر کارکرد زیاد فرسوده شده باشند. زمانی‌ که این کابل‌ ها و مستهلک شده باشند به‌ خودی‌ خود عاملی هستند که باعث می‌ شوند بست باتری داغ شود.
شل و جدا شدن اتصالات
گاهی شل شدن و جدا شدن کابل ها و دیگر اتصالات موجود در باتری از جایگاه اصلی خود نیز می‌ تواند باعث خراب شدن باتری و داغ شدن آن شود. دو راهکار مناسبی که برای این مسئله می‌ توان ارائه داد این هست که به‌ طور منظم کابل‌ ها بررسی شوند تا با مشاهده کوچک‌ ترین علایم فرسودگی یا استهلاک کابلی، سریع به تعویض کابل اقدام کرده تا نقص کابلی و اتصالی موجود در سر باتری رفع شده و کل باتری از بین نرود.
ممکن است در پی عوامل گوناگون، اتصالات باتری، شل و باز شوند این مورد می‌ تواند بر اثر یک برخورد جزئی یا یک برخورد شدید رخ دهد. زمانی‌ که اتصالات شل یا باز شوند قطب‌ های منفی سر باطری ماشین گرم خواهند شد. بنابراین برای این‌ که مشکل گرم شدن سر باتری حل شود، بهتر است که این اتصالات از حالت شلی خارج شده و کاملاً سفت شوند.
وجود آلودگی در قطب منفی سر باتری
زمانی‌ که کابل های موجود در سر باتری گرم می‌ شوند جریانات متفاوتی با مقاومت بیشتری در این قسمت ایجاد می‌ شود. ممکن است در برخی از قسمت‌ ها ذوب شوندگی به وجود آید و همین ذوب شوندگی ها خود باعث آلودگی‌ های سولفاتی شود. در این شرایط کلیه فرآیند هایی که باید به‌ صورت یکپارچه از قطب‌ های سر باتری برای راه‌ اندازی باتری صورت گیرند، با مشکل روبرو می‌ شود. راهکاری مناسب برای این مورد بررسی مداوم قطب‌ ها و مشاهده این مورد است که آیا در میان سر باتری ها، سولفات هایی وجود دارد که مسیر جریانات را مسدود کند یا خیر و اگر سولفات‌ هایی وجود دارد، اقدامات لازم برای تمیز کردن سولفات‌ ها انجام شود. تشخیص و فهم این‌ که سر باتری سولفاته شده هست یا خیر کار تخصصی نیست و با یک بررسی جزئی می‌ توان مشخص کرد که در این ناحیه از سر باتری ترک خوردگی یا سولفات وجود دارد یا نه.
اندازه کابل‌ ها
گاهی یک اشتباه کوچک مثل اندازه ناصحیح کابل سر باتری می‌ توانند گرما ایجاد کند. به‌ طور مثال، عبور برق پرفشار از یک کابل ضعیف، خود باعث گرم شدن کابل خواهد شد. گاهی این اشتباه می‌ تواند ازسوی تعمیرکار نابلد رخ دهد. بنابراین بررسی اندازه سیم و کابل ها می‌ تواند در بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق کمک کند.
کیفیت کابل ها
ممکن است در زمان تعویض کابل از یک کابل بی کیفیت استفاده شود. کابل بی‌ کیفیت و نا مرغوب می‌ تواند شرایط دلیل گرم شدن سر باتری باشد. بنابراین ضرورت دارد که موقع تعویض کابل های باتری، حتماً کیفیت و درجه یک بودن کابل‌ ها مورد دقت قرار بگیرد.

زمانی قطب مثبت باتری دچار داغ شدن من شود که خود باتری مشکلی پیدا کرده باشد و این قابلیت را نداشته باشد که انرژی لازم را در خود حفظ کند به‌ همین منظور تعویض باتری بهترین راهکار برای با چنین مشکلی خواهد بود.
کلام آخر
این‌ که شما کاپوت ماشین خود را باز کنید و با دست گذاشتن بر روی سر باتری، متوجه داغی آن شوید یک اتفاق رایج و معمول بوده که احتمال رخ دادن آن وجود دارد. فقط باید بدانید که علت این داغی چیست که بتوانید با راهکارهایی که وجود دارد مشکل داغ شدن سر باتری را برطرف کنید. در این مقاله به بررسی علت داغ شدن سر باتری ماشین و راهکار هایی برای جلوگیری از این اتفاق پرداخته شده‌ است.