ایا ایربگ یا کیسه هوا خودرو قابل تعویض و تعمیر است؟
آیا ایربگ خودرو هنگام باز شدن قابل تعمیر است؟

آیا ایربگ خودرو هنگام باز شدن قابل تعمیر است؟

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که ایربگ یا کیسه هوای خودرو ۴۰۵ , سمند , دنا , پراید , دنا , پارس , تیبا و … هنگامی که در تصادفات باز می شود قابل تعمیر است یا خیر و هزینه و قیمت نصب و قطعات مورد نیاز برای تعویض ایربگ چیست؟

در ابتدا توضیح مختصری از کارکرد سیستم ایربگ یا کیسه هوا می دهیم تا با این سیستم بیشتر آشنا شوید.

ایربگ یا کیسه هوا چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ایربگ یا کیسه هوا قطعه ایمنی است که از گازهای با ویژگی انفجار بسیار بالا پر شده است که در هنگام تصادفات این گاز منفجر شده و با تولید هوا باعث باد شده کیسه هوا شده و از سر و صورت و بدن افراد محافظت می کند.

اجزاء تشکیل دهنده سیستم کیسه و هوا یا ایربگ موارد زیر می باشد که اکثر آن ها هنگام باز شدن ایربگ باید تعویض گردند.

  1. کیسه هوا
  2. قاب ایربگ
  3. یونیت ایربگ
  4. کمربند ایربگ دار
  5. سنسور ضربه

تعمیر و تعویض ایربگ و کیسه هوا ۴۰۵ سمند پراید پارس دنا رانا تیبا
کارکرد سیستم ایربگ خودرو به این گونه است که هنگام تصادف سنسور ضربه با توجه به شدت ضربه وارده به خودرو دستور ضربه شدید را به یونیت ایربگ داده و یونیت ایربگ با توجه به شدت و نحوه ضربه تصمیم به باز شدن ایربگ یا عدم باز شدن ایربگ می گیرد و هنگامی که این شدت زیاد باشد سیگنال باز شدن کیسه هوا را داده و با ایجاد ولتاژ به دو سر کیسه هوا گاز درون آن را مشتعل کرده و باعث باز شدن ایربگ می شود.

هم چنین در اکثر خودروهای ایربگ دار کمربند خودرو نیز توسط همین سیستم کنترل شده و به اصطلاح قفل شده تا از شدت ضربه به سر و بدن افراد جلوگیری شود.

 

آیا ایربگ یا کیسه هوا خودرو قابل تعمیر است و در صورت تعویض به چه قطعاتی نیاز دارد؟

در بیشتر اوقات هنگام باز شدن ایربگ یا کیسه هوای خودرو ۴۰۵, سمند , پراید ,‌ دنا , پارس , تیبا و…. برای افراد این سوال مطرح می شود که آیا ایربگ خودرو قابل تعمیر است و در صورت تعویض ایربگ به چه قطعاتی نیاز است و هزینه تعویض چقدر است؟.

در ادامه با ما باشید تا به جواب سوالتون برسید.

ایربگ خودرو همان طور که توضیح داده شد از گاز با قابلیت واکنش سریع ساخته شده است که در بازار این گاز وجود دارد(البته به سختی).

هنگامی که ایربگ یا کیسه هوا خودرو شما باز می شود عملا این گاز دیگر قابل استفاده نیست و نیاز به شارژ مجدد دارد. البته با شارژ مجدد مشکل شما حل نخواهد شد.

در هنگام باز شدن ایربگ در تمامی خودرو ها ق ایربگ یا پوسته کیسه هوا پاره شده و نیاز به تعویض دارد. البته می توان قاب ایربگ را با روش جوش پلاستیک تعمیر نمود ولی اصلا توصیه نمی شود. زیرا آثار جوش پلاستیک بر روی قاب ایربگ باقی می ماند و از لحاظ ظاهری کمی زیبا به نظر نمی رسد.

در مورد یونیت ایربگ نیز بعد از باز شدن ایربگ این قطعه نیاز به پروگرام یا برنامه نویسی مجدد دارد که باید توسط افراد مجرب صورت گیرد.عدم استفاده از افراد مجرب و برنامه نویسی اشتباه باعث مشکلات زیر می شود:

  • عدم باز شدن ایربگ در هنگام تصادفات
  • باز شدن ناگهانی ایربگ بدون ضربه
  • باز شدن کیسه هوا با کوچکترین ضربه

تعمیر و تعویض یونیت ایربگ و کیسه هوا ۴۰۵ سمند پارس دنا پراید رانا تیبا

حتما برنامه نویسی یونیت ایربگ را به افراد مجرب بسپارید تا از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنید.البته توصیه می شود که از یونیت ایربگ فابریک استفاده نمایید.


خرید یونیت ایربگ انواع خودرو


کمربند ایمنی ایربگ دار نیز که در تصادفات قفل می کند به دلیل کمبود قطعه درون محفظه کمربند , تعمیر آن بسیار سخت خواهد بود و همچنین ممکن است که به صورت کامل تعمیر نشود و در شرایط مشابه درست عمل نکند.

توصیه می شود این قطعه حتما تعویض گردد و از تعمیر کمربند ایربگ دار خودداری کنید.


خرید کمربند خودرو


 

در صورتی که بخواهیم تمامی قطعات ایربگ یا کیسه هوا را تعویض کنیم به چه قطعاتی نیاز داریم؟

در حالت کلی باید عرض کنم در صورتی که کیسه هوای شما باز شده باشد , نیاز به تعویض اکثر قطعات سیستم ایربگ نیاز دارید که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کیسه هوا و قاب ایربگ
  2. یونیت ایربگ
  3. کمربند در صورت قفل شدن

تنها قطعه ای که نیاز به تعویض ندارد سنسور ضربه می باشد که در صورتی که تصادف شدید بوده و آسیب فیزیکی دیده باشد این قطعه نیز نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که قطعات ذکر شده را هرکدام تعویض نکنید باعث می شود که چراغ ایربگ خودرو شما روشن بماند و اخطار مشکل در سیستم ایربگ را مشاهده کنید.

همواره توصیه می کنیم که در صورت باز شدن ایربگ خودرو تمامی قطعات سیستم کیسه هوا را تعویض نموده و از تعمیر آن پرهیز نمایید.


خرید ایربگ انواع خودرو


 

هزینه تعویض قطعات ایربگ و کیسه هوا چقدر است؟

هزینه تعویض قطعات ایربگ توسط باطری ساز در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان می باشد و هزینه برنامه نویسی و پروگرام یونیت ایربگ نیز حدود ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان می باشد.

البته این دستمزد ها در شهر تهران می باشد و در شهرستان ها ممکن است قیمت ها کمی متفاوت باشد.