زمان تعویض دیسک و صفحه
آموزش تعویض دیسک و صفحه 405

با توجه به اینکه ترمزها برای کاهش سرعت خودروی شما حیاتی هستند – چه ناگهانی برای جلوگیری از برخورد، چه برای توقف آرام در چراغ راهنمایی، می­خواهیم در این مقاله به آموزش تعویض دیسک و صفحه 405 بپردازیم. در حقیقت ترمز خودروی 405 نه تنها برای ایمنی شما، بلکه برای سایر کاربران جاده نیز بسیار مهم هستند. بنابراین، منطقی است که اطمینان حاصل شود که آنها به خوبی نگهداری می­شوند. با ما باشید تا به شما بگوییم چه زمانی وقت تعویض تعویض دیسک و صفحه ماشین فرا رسیده و در این راستا چه کاری باید انجام بدهید.

بهترین زمان برای تعویض دیسک و صفحه خودرو

اینکه چه زمانی برای تعویض دیسک و صفحه مناسب است، یکی از سوالات متداول برای همه رانندگان جاده به شمار می­رود. در پاسخ باید به شما بگوییم که زمان کارکرد ماشین، عامل تعیین کننده خواهد بود. به عنوان مثال اگر خودرو نسبتا نو باشد و هنوز مدت زمان زیادی از کارکرد آن نگذشته باشد؛ نیازی به تعویض دیسک­های ترمز نیست. اما در صورتی که دیسک­ها به طور ناهموار فرسوده شده­اند یا نمره بدی در حین کار می­گیرند، حتما باید تعویض شوند.

بهترین کار این است که به سطح ترمز دیسک­ها نگاهی بیندازید. در حالت عادی در لبه­های سطوح ترمز برآمدگی وجود دارد. نیروی ترمز توسط لنت ترمز و دیسک ترمز ایجاد می­شود. اگر یکی از این دو در شرایط مطلوب نباشد، پتانسیل ترمز به اندازه واقعی نمی­تواند باشد و قدرت آن به وضوح کاهش می­یابد و حتی می تواند باعث ایجاد صدای ترمز شود. به طور کلی، اگر لنت‌های ترمز شما فرسوده باشد، ممکن است منجر به عواقب تلخی شود. بنابراین هرچه زودتر باید برای تعویض دیسک و صفحه خودروی خود اقدام کنید.

ملاحضات هنگام تعویض دیسک و صفحه 405

اگرچه تعویض دیسک ترمز 405 نسبتاً ساده است اما فرآیندی طولانی است و ممکن است اشتباهات زیادی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه ترمزها برای ایمنی شما و سرنشینانتان حیاتی هستند، بنابراین ریسک کردن اصلا توصیه نمی­شود. اگر در هر قسمت از فرآیند تعویض دیسک و صفحه 405 احساس ناراحتی می‌کنید، بهتر است کاری را که انجام می‌دهید متوقف نموده و از یک متخصص بخواهید تا عهده­دار این کار شود. هیچ چیزی ارزش این را ندارد که ایمنی خود و دیگران را به خطر بیاندازید.

تعویض دیسک و صفحه 405
تعویض دیسک و صفحه 405

اگر نگران دستمزد کار هستید و فکر می کنید که چنانچه، شخص دیگری دیسک­ها را برای شما عوض کند، ممکن است باعث افزایش هزینه ­ها گردد، بهترین کاری که می-توانید انجام دهید این است که از نمایندگی­های معتبر و با سابقه درخشان بخواهید این فرآیند را برای شما انجام بدهند. در وب سایت ثریاکو می­توانید برای تعویض دیسک­های ترمز خود از کارشناسان مجرب ما راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

روش تعویض دیسک صفحه خودرو

  1. ابتدا، مهره­های چرخ­های وسیله نقلیه خود را قبل از اینکه آن را از زمین بلند کنید باز نمایید( زمانی که ماشین را از روی زمین بلند کردید می تواند بسیار خطرناک باشد).
  2. هنگامی که خودرو به طور ایمن و با استفاده از جک بلند شد، تمام چرخ­ها را باز کرده و کنار بگذارید( این کار به منظور  دسترسی کامل به دیسک­های ترمز انجام می­گیرد. توجه داشته باشید که اگر دیسک­ها توسط کالیپر نگه داشته می­شوند، باید آنها را از براکت جدا نمایید. ممکن است کولیس روی آن پیچ شده باشد، در این صورت ابتدا باید پیچ ​​را بردارید).
  3. پس از برداشتن کولیس، گام بعدی این است که وسیله­ای را که کولیس را در موقعیت خود نگه داشته است، بردارید. این حامل نامیده می­شود. فقط باید توسط دو یا سه پیچ در جای خود ثابت شود که جدا کردن آن را بسیار آسان می­کند. مطمئن شوید که پیچ­ها را بدون کم شدن تعداد آنها در یک گوشه نگه دارید زیرا وقتی نوبت به چیدن مجدد قطعات می­رسد، به آنها نیاز خواهید داشت.
  4. هنگامی که کالیپر و حامل از مسیر شما خارج شدند، دسترسی کامل به دیسک ترمز خواهید داشت و می­توانید دیسک ترمز قدیمی را بردارید. باید متوجه شوید که چند پیچ ​​وجود دارد که آن را از جلو در جای خود نگه می­دارد. از آنجایی که قطعات دیسک و صفحه معمولا عادت دارند که خیلی سفت کار کنند، پس آماده باشید که مقداری گریس بریزید تا شل شوند. در موارد شدید، جایی که پیچ­ها به نوعی آسیب دیده­اند، ممکن است لازم باشد آنها را سوراخ کنید. سعی کنید در صورت امکان از این امر اجتناب نمایید زیرا فقط مشکلات بیشتری برای شما ایجاد می­کند.
  5. هنگامی که توانستید این پیچ­های سرسخت را بردارید، گام بعدی این است که دیسک قدیمی را از موقعیت خود خارج کنید. اگر فوراً به راحتی جابجا نمی­شود، ممکن است ایده خوبی باشد که با یک چکش به آن ضربه بزنید تا حرکت کند.
  6. از این مرحله به بعد شما به صورت معکوسف تمام مراحل قبل را اجرا خواهید کرد. کافیست دیسک ترمز جدید را روی توپی بلغزانید و دوباره آن را پیچ کنید. اگر قصد دارید از همان پیچ­هایی استفاده کنید که دیسک ترمز قدیمی را در جای خود نگه داشته­اند، مطمئن شوید که آنها را به طور کامل و در جای مناسب قرار داده­اید. کولیس را دوباره به جای خود بچسبانید و چرخ را با دقت تعویض نمایید.
  7. حالا نوبت به این می­رسد که ترمزهای خود را تست کنید. مسافت کوتاهی را برانید و مطمئن شوید که ترمزها همانطور که باید کار می­کنند. اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، بلافاصله ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید و از یک متخصص بخواهید آن را بررسی کند.

اهمیت تعویض دیسک و صفحه خودرو

وقتی پای شما پدال ترمز را به سمت پایین فشار می دهد، به سیلندر اصلی فشار می آورد. این در اصل یک پیستون است که توسط مایع ترمز احاطه شده است. مایع در خطوط ترمز به سمت پایین حرکت می کند و در آنجا کالیپر را مجبور می کند یک جفت لنت ترمز را روی دیسک ترمز فشار دهد. این به نوبه خود باعث کاهش سرعت چرخ می شود. انرژی آزاد شده از توقف حرکت ماشین شما به گرمای هدر رفته تبدیل می شود که باید پراکنده شود. از آنجایی که دیسک زمان خنک شدن نسبتاً سریعی دارد، این نوع ترمز عملکرد توقف بهتری دارد و به طور گسترده در خودروهای فعلی استفاده می شود.

با توجه به تعداد دفعاتی که در طول یک سفر متوسط ​​با ماشین ترمز می کنید، جای تعجب نیست که لنت ها و دیسک های ترمز 405 به طور دوره­ای باید تعویض شوند.

چگونه تشخیص دهیم که آیا ترمز خودرو نیاز به تعویض دارد؟

تشخیص اینکه آیا ترمز خودرو نیاز به تعویض دارد؟
تشخیص اینکه آیا ترمز خودرو نیاز به تعویض دارد؟

چک کردن ترمزها برای اطمینان از سالم بودن آنها به حواس بینایی، شنوایی و لامسه نیاز دارد. با هم، این به شما ایده خوبی از زمان تعویض ترمز برای تجربه رانندگی نرم تر و ایمن تر می­دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ممکن است ترمزهای شما نیاز به تعویض داشته باشند:

صدای بلند:

بسته به تمیزی ترمزها، مواد مورد استفاده برای لنت ترمز و آب و هوا، در شرایط عادی رانندگی، مقداری صدای جیرجیر ناشی از ترمزها انتظار می­رود. با این حال، صدای جیغ بلند هشداری است مبنی بر اینکه ممکن است لنت­های ترمز نیاز به تعویض داشته باشند. برخی از لنت‌های ترمز از یک لایه نیمه فلزی در مواد لنت ترمز یا یک حسگر خارجی استفاده می‌کنند که هنگام تعویض لنت ترمز برای صدا دادن طراحی شده است. این صدای خراش حتی زمانی که از ترمز استفاده نمی­شود نیز شنیده می شود. اگر در این مرحله بیش از حد منتظر بمانید، صدای خراش با صدای ساییدن جایگزین می‌شود که به این معنی است که لنت‌های ترمز کاملاً فرسوده شده‌اند و به طور بالقوه می‌تواند هزینه‌های اضافی را با آسیب رساندن به دیسک ترمز ایجاد کند.

چراغ هشدار:

برخی از خودروها دارای چراغ هشدار بر روی داشبورد هستند تا به شما اطلاع دهند که چه زمانی ترمزهای شما نیاز به توجه دارند. عمر بیشتر سنسورها مانند لنت ترمز است، بنابراین باید همراه با لنت ترمز تعویض شوند. قبل از اینکه به این روش تکیه کنید، بهتر است کتابچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید زیرا همه خودروها مجهز به سنسور لنت ترمز نیستند.

کشیدن ماشین به یک طرف:

اگر در حین رانندگی احساس می‌کنید که ماشین شما به یک طرف کشیده می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از فرسودگی لنت‌های ترمز یا چسبیدن پین‌های راهنمای کالیپر یا پیستون باشد.

بررسی بصری:

ایده خوبی است که به طور مرتب ترمزهای خود را به صورت بصری بررسی کنید، برای مثال هر 16000 کیلومتر. با نگاه کردن به پره­های چرخ خودرو می­توانید لنت­های ترمز را به صورت بصری بررسی کنید. اگر کمتر از 3 میلی متر از لنت ترمز قابل مشاهده است، باید آنها را تعویض کنید.

ارتعاشات:

اگر هنگام ترمز گرفتن احساس می‌کنید که ماشین‌تان لرزش دارد، نشانه آن است که دیسک‌های ترمز شما ممکن است به‌طور غیرعادی فرسوده شده باشند یا در اثر ترمز شدید دچار آسیب حرارتی شده باشند.

تعویض دیسک و صفحه هر چند وقت یکبار لازم است؟

به طور کلی، هیچ فاصله زمانی ثابتی برای تعویض ترمز وجود ندارد، زیرا مدت زمان اجزای ترمز تا حد زیادی به وسیله نقلیه و همچنین به سبک رانندگی بستگی دارد.

زمان تعویض دیسک و صفحه
زمان تعویض دیسک و صفحه

ترمز می تواند تا 80000 کیلومتر یا حتی بیشتر دوام بیاورد، اما در موارد استفاده سنگین می تواند به 25000-30000 کیلومتر برسد. کتابچه راهنمای مالک شما اطلاعات بیشتری در مورد فواصل زمانی توصیه شده برای تعویض ترمز در ساخت و مدل خودروی شما خواهد داشت.

نکات مهم برای افزایش طول عمر مفید دیسک و صفحه ماشین

طول عمر ترمزهای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

سبک رانندگی – معمولا چقدر سخت ترمز می کنید؟ اگر به شدت ترمز می­کنید، ترمزهای شما زودتر از ترمزهای شخصی که به آرامی ترمز می کنند نیاز به تعویض دارند.  کاهش سرعت قبل از چراغ­های راهنمایی یا تقاطع­ها نیز می تواند به افزایش طول عمر ترمزهای شما کمک کند.

محیط زیست – هم ترافیک شهری و هم جاده­های کوهستانی به ترمز بیشتری نسبت به جاده های طولانی و مستقیم مانند بزرگراه ها نیاز دارند.

کیفیت ترمز – کیفیت مواد ترمز بسته به سازنده بسیار متفاوت است. برخی از آنها بیشتر از بقیه عمر می­کنند.

نتیجه گیری

اکثر خودروهای جدید دارای دیسک ترمز در دو چرخ جلو هستند. این به این دلیل است که چرخ‌های جلو می‌توانند تا 80 درصد نیروی مورد نیاز برای توقف خودروی شما را تامین کنند و بنابراین ترمزها در جلو سریع‌تر سایش می‌شوند. دیسک‌های ترمز بیشتر از لنت‌های ترمز دوام می‌آورند، بنابراین بیشتر خودروسازان از آن‌ها در چرخ‌های جلو استفاده می‌کنند تا از تعویض مکرر آن‌ها توسط رانندگان جلوگیری کنند. فرآیند نصب دیسک­های ترمز جدید چندان دشوار نیست و به تجهیزات تخصصی نیاز ندارد.

اینکه بتوانید خودتان تعویض دیسک و صفحه خودرو را انجام دهید، باعث صرفه جویی در هزینه شما می­شود.

اگر سؤال یا نگرانی خاصی در رابطه با هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می­کنیم با تکنسین­ها و یا مکانیک­های خبره سایت ثریاکو مشورت کنید.