باد کردن شلنگ رادیاتور
باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین | علت + راه چاره

بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین

رادیاتور اجزای ماشین بوده که برای منتقل کردن مواد خنک کننده به دو شلنگ نیاز دارد. حال این شلنگ‌ ها ممکن است به دلیل های مختلفی دچار آسیب و نقص شوند. بنابراین در شرایط وجود نقص در این شلنگ‌ ها امکان انتقال مایع توسط رادیاتور وجود نخواهد داشت. در این مقاله بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین می‌ پردازیم.

علل باد کردن شلنگ رادیاتور چیست؟

در موتور خودرو مایع خنک کننده ای وجود دارد که در آن مقدار زیادی گرما در اثر عملکرد خودرو ذخیره می‌ شود. رادیاتور مسئول است تا این گرمای ذخیره شده از موتور خودرو را به سمت بیرون هدایت کند. برای انجام این کار به دو شلنگ نیاز هست، دو شلنگی که به رادیاتور متصل بوده و گرمای موجود درون موتور از طریق این دو شلنگ از موتور خارج شده و به جای آن مواد خنک کننده از طرف رادیاتور به سمت موتور حرکت می‌ کند. حال عوامل متعددی وجود دارد که می‌ تواند باعث شود شود که شلنگ رادیاتور باد کرده و به بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین نیاز پیدا شود.
تعمیرکاران خودرو در پی بررسی‌ هایی که بر روی خودرو انجام داده‌ اند سه مورد را به عنوان دلیل شایع مشکل در شیلنگ رادیاتور مطرح کردند.

  • گرمای محیط

اگر توجه کرده باشید مشکل در این شلنگ ها عموماً در فصل تابستان رخ می‌ دهد. زمانی که گرمای هوا بیش از حد بوده و این گرما باعث می‌ شود که موتور خودرو وشیلنگ‌ های رادیاتور دچار آسیب شوند؛ زیرا درصد گرمی موتور در شرایط اقلیمی گرم بیشتر است. چنانچه خودرو در این شرایط فعالیت زیادی نداشته باشد ولی وجود هوای گرم در بیرون تاثیر زیادی بر روی خراب شدن شلنگ رادیاتور خواهد گذاشت.

  • فرسودگی شیلنگ

بر اثر عوامل گوناگون نظیر کهنه بودن شیلنگ و یا سوراخ بودن فرسودگی رخ می‌ دهد. البته مواد خنک کننده موجود دارای خاصیت اسیدی هست، اسیدی بودن این مایع و انتقال مدام این ماده اسیدی درون شلنگ، باعث باد کردن شیلنگ رادیاتور می شود. به همین دلیل ممکن است که طی فرسودگی شلنگ امکان ایجاد حباب بر روی شیلنگ رادیاتور را فراهم کند. همین مورد خود می‌ تواند سبب باد کردن شلنگ رادیاتور شده و کاووش ها برای بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین آغاز شود.

  • نقص در موتور خودرو

زمانی که موتور خودرو دارای یک نقصی بوده و خیلی زود گرم می شود این نقص موتور باعث می‌ شود که مایع موجود در موتور از بیش از حد گرم شده و و با عبور از شلنگ رادیاتور، شیلنگ رادیاتور باد کرده و آسیب ببیند.

  • فشار حاصل بر روی شیلنگ رادیاتور

هنگامی که شلنگ ها، رابطه‌ ها و غیره به درستی هوا گیری نشوند بر روی اجزای خودرو از جمله شیلنگ رادیاتور فشار وارد می‌ شود و این فشار خود باعث می‌ شود که شیلنگ باد کند.

حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور چگونه است؟

بعد از اینکه دانستید دلایل باد کردن شیلنگ رادیاتور چیست باید به دنبال این بود که مشکل چگونه چگونه برطرف می‌ شود. زمانی که متوجه شدید دو شلنگ موجود در رادیاتور شما دچار باد گرفتگی شده است تنها راهی که برای شما می‌ ماند این است که شیلنگ‌ ها را از خودرو جدا کرده و بر اساس مدل خودروی خود اقدام به تهیه شیلنگ رادیاتور نمایید؛ زیرا شلنگ‌ هایی که باد کرده هستند دیگر امکان استفاده مجدد یا تعمیر را نخواهند داشت. ولی عواملی وجود دارد که با انجام دادن آنها می‌ توانید از باد کردن شیلنگ رادیاتور جلوگیری کرده و دیگر نیاز به بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین نداشته باشید.

  • بررسی موتور به طور مدام

موتور خودرو را بررسی کنید؛ زیرا موتور خودرو می‌ تواند نقش اساسی در باد کردن شیلنگ رادیاتور داشته باشد. چنانچه موتور خودرو بیش از حد گرما تولید می‌ کند این گرم شدن بر روی موادی که قرار است از شیلنگ رادیاتور عبور کند تاثیر گذاشته و باعث تخریب شلنگ، طی زمان می‌ شود. باید همواره موتور خودمون را مورد رصد و چک آب قرار دهید.

  • بررسی مداوم شلنگ ها

شیلنگ‌ های رادیاتور را بررسی کنید تا اگر نقص‌ های کوچک و ریزی درون این شیلنگ‌ ها وجود داشته قبل از اینکه دامنه نقص بزرگتر شود برطرف گردد. به طور مثال، اگر شلنگ رادیاتور دارای یک فرسودگی جزئی یا یک ساییدگی در حد بسیار کم است می‌ توانید آن را توسط تعمیر کاران تعمیر کرده و جلوی باد کردن شلنگ ها را بگیرید.

  • عدم استفاده بیش از حد از خودرو در هوای گرم

چنانچه فصل تابستان است و منطقه‌ ای که در آن زندگی می‌ کنید دارای درجه هوای بالاست از کار کردن با خودرو برای مدت طولانی، پرهیز کنید؛ زیرا درجه حرارت از عوامل موثر بر باد کردن شیلنگ رادیاتور می‌ باشد.

کلام آخر

رادیاتور در گیرنده چندین قطعه است که شلنگ یکی از قطعات کاربردی آن بوده و امکان اتصال رادیاتور را به موتور فراهم می‌ کند. با استفاده از شلنگ هست که مواد خنک کننده از رادیاتور به سمت موتو روانه می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که بررسی علل و حل مشکل باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین را در دستور کار خود قرار دهید.